Hoe wis ik de C-schijf van een computer zonder USB?

Ik heb een oude computer (desktop) met Windows 7. De hardware van die computer hapert. Voordat ik hem wegdoe wil ik de C-schijf wissen, om te voorkomen dat persoonlijke informatie in onbekende handen komt.

De D-schijf (eigenlijk een partitie) heb ik kunnen wissen door hem te formatteren. Geen quick format, dus het formatteren duurde een paar uur, maar daarna was alles grondig gewist.

De C-schijf zou ik normaal gesproken wissen door de computer te starten vanaf een live-CD met Linux, en dan met het commando 'dd' de schijf te wissen.

Maar alle USB-poorten van de computer zijn dood. Ook de DVD-lezer doet niets meer. Ik heb dus niet de mogelijkheid te starten vanaf een Linux-DVD, of zelfs maar vanaf een installatie-DVD met Windows.

Hoe kan ik bij deze computer toch de C-schijf grondig wissen?

Cryofiel
7 jaar geleden
1.3K
Poet
7 jaar geleden
Tros radar zegt: verhitten tot boven 600 graden is vaak genoeg (maar niet altijd?)
https://www.youtube.com/watch?v=8tOMYyAH7Hs De andere site voegt toe: verhitten in een oude magnetron:
http://nl.wikihow.com/Een-harde-schijf-vernietigen
Poet
7 jaar geleden
Ook oplossen in accuzuur lijkt me goed werkbaar (staat ook op de tweede genoemde site)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Harde schijf In een andere PC stoppen. Moet je er wel een hebben. Keihard formatteren (dus alles overschrijven naar 0 en weer naar 1) is voldoende om de informatie weg te halen. Niemand gaat de moeite en het geld nemen om een gevonden schijf in een datacenter uit te lezen. Radar heeft het niet over goed geformatteerde schijven, althans dat hebben ze wel, zie ik nu. DBAN inderdaad.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En de schijf in duizend stukken slaan is de beste vernietigings methode. Schijf open draaien en de platters in gruizelen slaan.
Cryofiel
7 jaar geleden
Ja die manieren ken ik. Maar hoe start ik bijvoorbeeld DBAN als ik niet van DVD of USB kan booten?
Poet
7 jaar geleden
Dat hoeft dan dus niet meer
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel in een andere PC schroeven is mijn tip. Zonder USB-aansluiting of schijflezer wordt het idd niks.
Poet
7 jaar geleden
Misschien goed om eens van binnen te kijken of er niet gewoon wat plugjes los zitten. Misschien krijg je met wat dingen weer vastdrukken de dvd en/of usb's weer wakker
Cryofiel
7 jaar geleden
@MrTomaat, ik word niet graag in een andere PC geschroefd...

Antwoorden (1)

Hoi ... probeer eens even met F11 op te starten, kijken of je het boot-menu krijgt waarbij je de opstartmedium kan kiezen. Als jouw CD/DVD (of USB-stick) bootable is kan je hem op die manier opstarten, zonder dat je daarvoor de windows drivers/firmware nodig hebt van jouw DVD-speler en USB-poorten. (Dus al zouden ze niet in Windows werken, is de kans groot dat ze op die manier wel werken als de medium bootable/opstartbaar zijn).

Je kan ook de extra partitie weer toevoegen (middels diskpart) en daar de opstartbestanden op zetten zodat je deze partitie via MS-dos kan bereiken (zonder in Windows op te starten) en dan jouw C: schijf formatteren.

Je hebt ook 'geautomatiseerde' manieren hiervoor, denk maar bijv. aan partition magic, deze kan er voor zorgen dat je een bootable extra partitie krijgt. Je kan dan bijv. linux of MS-dos er op gooien op deze extra partitie en daarmee dan opstarten en de C: schijf formatteren.

Voor zover de niet-fysieke handelingen.

Als je fysieke handelingen wilt uitvoeren raad ik je aan om de HDD er uit te halen, een externe behuizing te regelen (kost ong. een tientje, komt later altijd van pas, denk maar aan bijv. Windows wat niet wilt opstarten terwijl je er wel belangrijke bestanden op hebt) en deze HDD in de externe behuizing stoppen en dan op een andere computer aansluiten (desnoods op school of werk), zo kan je dan deze
"externe" harde schijf formatteren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Dat gaat niet werken. Alle USB's zijn dood, evenals de DVD-lezer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedoeld u in/binnen Windows? Of fysiek kapot? Indien dat laatste, gaat het inderdaad niet werken. Indien dat eerste, gaat het wel werken.