Kan je kanker krijgen door appen?

Het leek me wel interessant om te weten want ik las laatst een artikel over dat als je elke dag een kwartier belt het een groter kans geeft voor een hersentumor. Maar wat ik me afvraag, is het gevaarlijk als je vaak met je handen op je telefoon appt of op internet zit? Wat gebeurt er met die stralingen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Over wifi-signalen doen veel verhalen de ronde. Op Internet kun je de meest gruwelijke beschrijvingen lezen. In werkelijkheid is het niet zo ernstig. Ga maar na: als deze signalen echt zo gevaarlijk zouden zijn als vaak wordt beweerd, zouden we dat al lang hebben gemerkt. Dan zouden de wetenschappers al lang het bewijs hebben gevonden voor de gevolgen van deze signalen. Maar dat bewijs is er niet - hoe goed we ook hebben gekeken, al vele tientallen jaren lang. We kunnen de vraag naar eventuele schadelijkheid op twee manieren bekijken: vanuit de theorie en vanuit de praktijk. Vanuit de theorie weten we dat de frequenties van wifi zodanig zijn, dat ze geen schade kunnen toebrengen aan biologische moleculen. Röntgenstraling kan dat bijvoorbeeld wel, licht ook tot op zekere hoogte, maar wifi niet. Het enige dat wifi kan doen is een lichte temperatuurverhoging veroorzaken in de huid - veel dieper dan de huid dringen deze signalen niet door in het lichaam. Is die temperatuurverhoging schadelijk? Nee. Die is maximaal 0,1 °C. Als je in de zon loopt, een warme douche neemt of je inspant, stijgt de temperatuur van de huid stukken meer dan die schamele 0,1 °C, en we weten dat dat niet erg is. Dan de praktijk. Door gewoon te meten is bekend dat wifi-signalen daadwerkelijk niet verder komen dan de huid. De enige uitzondering hierop wordt gevormd door plekken waar de huid heel dun is, zoals op het hoofd. Maar daar zit direct onder de huid een erg dik bot, en dat houdt de minieme restjes wifi compleet tegen. Ook zien we dat veelgebruikers van wifi geen extra risico lopen ten opzichte van mensen die wifi-loos door het leven gaan. Wifi-signalen zijn er nog niet zo heel lang, maar andere signalen van vergelijkbare frequenties bestaan al minimaal 70 jaar (als het niet langer is), en die andere signalen hadden geen enkel merkbaar gevolg voor de gezondheid - ook al waren die andere signalen destijds veel sterker dan die paar mW die we nu voor wifi gebruiken. Om volledig te zijn moet ik vermelden dat er geen volledige zekerheid is. Dat kan natuurlijk ook niet: zekerheid dat iets *niet* bestaat is nu eenmaal onmogelijk te verkrijgen. Om die reden heeft de WHO wifi-signalen bestempeld als "veilig, maar we weten het nog net niet 100% zeker". Ter vergelijking: diezelfde aanduiding heeft de WHO ook toegekend aan andere alledaagse zaken, zoals koffie en talkpoeder. Om een lang verhaal kort te maken: Voor zover we weten kun je geen kanker krijgen door te appen.  

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100