Hoeveel CD-ROM's zijn er geproduceerd?

Zijn daar schattingen van?

Toegevoegd na 1 uur:
Een cd-rom (afkorting van compact disc read-only memory) is een compact disc die in een computer kan worden gelezen en die meestal computerprogramma's of -gegevens bevat, in tegenstelling tot een audio-cd. De cd-rom werd ontwikkeld in 1983, toen de audio-cd al algemeen bekend was.

Of wel de vraag gaat niet over "Audio-CD" of CD-R/CD+R

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn (waarschijnlijk) geen cijfers van het aantal geproduceerde CD-ROM's wereldwijd, dat zou wel een taak zijn als het wereldwijd bijgehouden zou worden. Er zijn wel cijfers van het aantal geproduceerde/verkochte CD-ROM's bij een bepaald onderwerp, bijv. muziekalbums.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een muziekalbum is geen CD-ROM.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou al niet eens kunnen schatten hoeveel ik er ZELF gebruikt heb ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik was toch vooral een downloader (nu met Steam koop ik heel veel, want ik was nooit fan van spellen op een drager), maar ook ik zit wel over de 100 stuks. Gaat ook rap als je je eigen PC bouwt, met driver software en loze meegeleverde software.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
CD-ROM is gewoon een afkorting voor compact disc read-only memory, dus een CD. Muzikanten verkopen vaak hun muziekalbums digitaal en fysiek. Dus wat ik bedoelde is dat je de cijfers van het aantal verkochte/geproduceerde CD-ROM's wel kunt weten, meestal geven muzikanten de cijfers weer van het aantal verkochte albums bij CD's.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Cd-rom
Een cd-rom.
Een cd-rom (afkorting van compact disc read-only memory) is een compact disc die in een computer kan worden gelezen en die meestal computerprogramma's of -gegevens bevat, in tegenstelling tot een audio-cd. De cd-rom werd ontwikkeld in 1983, toen de audio-cd al algemeen bekend was." Maar je hebt gelijk in de betekenis van ROM: "De naam 'cd-rom' is wat ongelukkig gekozen, want 'rom' betekent 'read-only memory'. Een audio-cd heeft evenveel recht om 'cd-rom' te worden genoemd. Bovendien wordt een beschrijfbare cd (cd-r of cd-rw) soms ook cd-rom genoemd. De cd-r kan eenmalig beschreven worden, de cd-rw kan gewist en herbeschreven worden."
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Cd-rom
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij klopt dat jaartal niet echt, in 1983 werd deze wellicht al wel ontwikkeld, maar de (Audio-)CD was toen echt nog net nieuw.

Antwoorden (1)

Ik heb het internet een beetje afgespeurd, helaas zijn er geen exacte cijfers te vinden van het *totaal* geproduceerde CD-ROM's wereldwijd, omdat dat daadwerkelijk onmogelijk is om bij te houden.

Ik heb wel een link voor je die je kan helpen, deze cijfers komen uit 2005.

Veel succes verder!

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog een link gevonden, naar schatting zijn er al meer dan 200 biljoen CD'S geproduceerd, deze link is van 2007
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
CD's zijn andere informatiedragers dan CD-ROM's.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb dat ook proberen duidelijk te maken, tevergeefs.