Is de QR-code een succes dd 30-8-2016?

https://www.bing.com/search?q=populariteit+qr+code&pc=MOZI&form=MOZSBR

Ik stuur al mijn post met een qr-code maar de respons laat te wensen over.
Wat is jullie ervaring?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (2)

Wat mij betreft is het een mislukking. Je kunt mensen niet dwingen eerst bepaalde apparatuur aan te schaffen om in staat te zijn een anders onleesbare code te ontcijferen. Een webadres heeft meer nut, want dat kan je opschrijven en op een later tijdstip nazoeken.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dwingen kan niet, maar dat is ook niet nodig als men denkt de behoefte te hebben. De commercie heeft het juist heel vaak voor elkaar gekregen mensen te bewegen iets te kopen wat ze nodig hebben om iets anders in te lezen, terwijl er al een alternatief was. Denk aan een CD-speler of CD-ROM-speler. Het mooie juist van een QR-code is dat je er geen "speciale apparatuur" voor aan hoeft te schaffen, iedereen die al een smartphone heeft kan een gratis app downloaden. Dus dat is voor velen ook het probleem niet. Als ik over straat loop, heb ik wel mijn smartphone bij me, maar nooit pen en papier. Overtikken vs. een QR-code kan dan een voordeel geven aan QR (als beide er staan). QR is foutloos en overtikken op een smartphonekeyboard is geen pretje als het adres lang is (inclusief /blabla/nogwat//qr-code-succes-dd-30#c1939791). Of als je dus enkel de homepagina weergeeft moet je weer navigeren naar datgene waar het omgaat. Maar in de praktijk gebruik ik het ook bijna nooit. Vaak is het voor reclamedoeleinden en die vermijd ik vaak. Voor webwhatsapp en rabobankieren(eigen kleur QRcode) werkt het prima en scheelt het irritante codes invoeren. In de regel is de behoefte voor de achterliggende informatie (achter de QR-code) laag. Als we gemiddeld 10x op een dag een webpagina aan het overschrijven zouden zijn van flyers of posters, zou de QR-code of een alternatief waarschijnlijk inslaan als een bom. Alleen dat eerste is niet het geval. Geen behoefte is dus meer het probleem.
Ik vind het persoonlijk ondingen en een grote flop. Privé gebruik ikunnen ze dan ook nooit.
Maar op mijn werk worden ze dagelijks gebruikt om informatie van een apparaat te verzenden naar een smartfhone. Die het dan vervolgens weer via internetverbinding kan doorsturen naar een ontvanger.
En dat zo'n 2000 keer per dag. Dus in dat geval is het wel een succes voor de qr code.