Wat moet ik doen om een beter wifi bereik te hebben in huis?

Dus we hebben de begane grond en de verdieping erboven. De modem staat boven en wanneer we naar beneden gaan hebben we geen wifi meer. We willen dus graag goed wifi hebben beneden. Net hadden mn ouders een router gekocht (volgens mij is een router om de wifi sneller te maken? en niet om het bereik te vergroten?), die had ik net aangesloten op de modem maar er is nog steeds geen wifi bereik beneden. Ik denk om een access point te kopen of misschien een range extender?
Heeft iemand tips of kan iemand me uitleggen wat het verschil is tussen de 2?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
paulus811
7 jaar geleden
Met een set powerlines verleng je het wifisignaal via het 220v net van je huis. De set bestaat uit 2 grote stekkers, een voor bij de router en een voor beneden. De poweline beneden gaat dan het wifi signaal uitzender. Devolo is een goed merk. Ze hebben verschillende max. snelheden en ook modellen met ingebouwd stopcontact zodat je per saldo geen stopcontacten verliest mocht dat een probleem zijn.
Ritsuka
7 jaar geleden
ik heb een setje van 3 Devolo stekkers, 1 bij modem in meterkast, 1 bij de tv beneden en 1 bij de computer boven. Top snelheid en signaal.

Antwoorden (2)

Ik had ook last van mijn wifi, toen had ik aluminiumfolie achter mijn wifi aparaat, en toen werkte het veel beter, jij kan het ook proberen. en hopen dat het werkt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
paulus811
7 jaar geleden
Je moet hem niet inpakken, maar een soort schoteltjes maken en die achter de antenne plaatsen. Dat werkt dus alleen met externe antennes en het effect is niet altijd geweldig. Maar voor een paar centen het proberen waard.
Een range extender (ook wel repeater genoemd) is een apparaat dat je wifi opvangt en vervolgens opnieuw uitzend. Nadeel is dat je hiermee de capaciteit van je verbinding verlaagt. Maar bijv. voor gebruik voor je mobiele telefoon en tablet-functies zal dit geen beperking zijn. Het is in de praktijk echter vooral geschikt als je signaal grotere afstanden moet overleggen.

Een wifi-accesspoint is een soort van router. Je sluit het met een UTP-kabel (= een netwerkkabel) aan op je modem/router en vervolgens kun je via wifi daarmee verbinding maken. Dit zou voor jouw situatie een oplossing kunnen zijn wanneer je vanaf je router de mogelijkheid hebt een kabel te trekken naar een punt van waaraf je vanaf beneden wèl een verbinding kan maken.

In plaats van een lange kabel te trekken kun je ook een setje powerline adapters kopen. Dit zijn apparaten waarmee je het stroomnet als netwerkkabel gebruikt. Je doet het ergens in een stopcontact in de muur, en vervolgens ergens anders ook (beneden dus) en daar heb je dan een netwerk-aansluiting. Hieraan kun je vervolgens een accesspoint verbinden.

Nu heb je producten die de functionaliteit van de powerline-adapters combineren met die van een wifi-accesspoint wat dus ideaal voor je zou zijn.

Ik weet niet wat je eisen precies zijn, maar dit zijn feitelijk je opties:
https://tweakers.net/categorie/791/powerline/producten/#filter:q1YqSExPDc6sSlWyMjQw0FEqKMpMTvXNzFOyAnKKC1KT3TJzSlKLipWsqpWMzc3NQHRZYo6SVbSSmbGBmZKOkgVQMLa2thYA

Duurdere opties hebben in principe meer capaciteit qua snelheid, stabiliteit en bereik. Mocht je bijv. met een PC verbinding willen maken (zeker als je meer doet dan alleen mail en browsen (denk aan filmpjes streamen, downloaden, gamen), kan het dus interessant zijn om daarnaar te kijken. Lees vooral ook de ervaringen/recensies die veel opties hebben.