mag iemand stiekem foto's van mij maken?

Ik werk deze zomervakantie bij een bedrijf, nu is er een klasgenoot geweest (die daar ook werkt) die vandaag of gisteren een foto van mij heeft gemaakt. Deze foto heeft hij naar een andere klasgenoot gestuurd (via whatsapp) en deze klasgenoot heeft deze foto als groepsafbeelding in onze klassengroepsapp gezet. Ik heb de foto niet maar kan ik hier wel iets mee doen/laten doen, zoals naar de politie gaan? Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K
Antoni
7 jaar geleden
Welk nadeel heb jij dan precies van het publiceren van die foto? en waarom vraag je niet gewoon eerst of die tweede klasgenoot de foto weer verwijdert omdat jij niet wil dat deze foto zo wordt gebruikt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Politie doet daar waarschijnlijk niks mee.
Utrecht
7 jaar geleden
Spreek diegene er direct zelf op aan.

Het beste antwoord

Ja, iemand mag (stiekem) foto's van jou maken als je je in het openbaar bevindt. Publiceren zoals in een vakantiegids o.i.d. mag dan weer niet zonder jouw toestemming. De politie zal in dit geval niks doen en zal het af doen door te zeggen dat het een civiele zaak is en dat je daar niet bij de politie voor moet zijn.

Het beste kan je gewoon zelf de groepsafbeelding wijzigen als je je er aan stoort. Dit doe je door op de foto te tikken en dan op wijzig. Je kan dan zelf een nieuwe afbeelding kiezen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een werkplek in een pand wordt in het algemeen niet als openbare ruimte beschouwd. Niet iedereen van groepswhatsapp kan de afbeelding wijzigen...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sluit me aan bij Mr. Tomaat, dit is een ernstige inbreuk van zowel de privacy als het portretrecht, zelfs het bedrijf kan actie ondernemen tegen de fotograaf.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@theod Dat heb ik nergens gezegd.