Als ik een monitor met 21:9 resolutie aansluit op een laptop met een 16:9 resolutie, wordt het beeld dan automatisch gestretcht?

Ik heb een laptop met een 16:9 resolutie, ik ben van plan om een 21:9 monitor te kopen, als ik deze op mijn laptop aansluit, wordt het beeld dan automatisch gestretcht of krijg ik zwarte balken naast het beeld?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Dat ligt eraan wat je instelt. In mijn ogen is er maar juiste manier en dat is dat je het 21:9 als een tweede beeldscherm met uitgebreid bureaublad instelt. Je laptop scherm laat dan wat anders zien dan je 21:9 beeldscherm. Je kan dan precies de juiste resoluties en refreshrates voor beide schermen onafhankelijk instellen.

Zo heb ik dat ook gedaan met mijn beeldscherm en TV die beiden op mijn desktop aangesloten zitten. Ik moet dan een film die ik start naar de TV schuiven.

Als je op beide hetzelfde beeld wil dan krijg je idd OF gestretched beeld (ziet er niet uit) of zwarte balken (wil je ook niet). Dus bovenstaande oplossing is de enige logische.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Juist. Extended desktop, uitgebreid naar andere monitor, dual monitor. Welke naam je het ook geeft de monitoren zijn geen kopieën.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee alles gaat dan mooi weergegeven worden. De apps passen zich aan, aan de resolutie van het scherm. Heb je een cinemascopebioscoopfilm, dan heb je zelfs geen (of amper) zwarte balken aan de onder kant.