Waarom zijn de cijfers op toetsenbord laptop in een andere volgorde dan een telefoon bv?

pin automaat, afstandsbediening etc

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

De druktoetstelefoon is uitgevonden in de jaren ‘60. Daarvoor belden mensen met een draaischijf waarbij om technische redenen de één bovenaan zat en de nul onderaan. Om acceptatie van de druktoetsen te versnellen, werden ook op het toetsenbord van de nieuwe telefoon de lage cijfers bovenaan gezet. Deze indeling lijkt zich door te zetten, geldautomaten, pinpads en electronic banking identifiers gebruiken dezelfde rangschikking.

Het toetsenbord van computer en rekenmachine is iets ouder dan dat van de tiptoetstelefoon en heeft altijd al een toetsenbord gehad met 1-2-3 beneden. Deze keuze is ingegeven door de gemakkelijke bereikbaarheid van het veelgebruikte cijfers 1 en 0.
SimonV