Waarom krijg ik steeds de melding "Type netadapter kan niet worden vastgesteld" op mijn laptop?

Deze melding krijg ik sinds vandaag. Er staat dan ook bij dat de accu niet opgeladen wordt. Gewoon aan de stroom werkt hij wel gewoon maar de accu laadt inderdaad niet op. Deze adapter/lader deed het eerder gewoon zonder probleem. Heeft iemand enig idee hoe dat kan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Dit probleem heeft alles te maken met de batterij die in de laptop zit.
De batterij zelf heeft een stukje hardware dat de doorlopen laadcycli uit het verleden registreert en na een vast aantal ont- en opladingen de batterij als het ware blokkeert voor verder gebruik. (lees opladen).
Dit is een statisch proces, de hardware "telt" simpelweg alle keren dat de oplader werd aangesloten, ongeacht dat nu nodig was of niet.

Dit wordt gedaan omdat de batterij meer risico op kortsluiting en overbelasting gaat vertonen na een bepaalde levensduur. Het risico op een spontane brand is dan niet meer uit te sluiten.
Hierom nemen de fabrikanten van dit soort batterijen geen enkel risico en zorgen met een veiligheidsmaatregel dat dit nagenoeg niet kan voor komen.

Daarom is het zo belangrijk dat je de batterij pas aan de oplader aansluit als die echt leeg is en niet al wanneer er nog 60% in zit.
Het verkort de statische levensduur van de batterij.

De enige manier om de batterij weer actief te maken is door de hardware te resetten.
Dit kan je zelf niet, daar is een speciale recovery tool voor nodig.
Alleen batterijen die binnen een veiligheidsmarge testen, kunnen deels een beperkte her reset krijgen waardoor de levensduur enige tijd verlengd kan worden.
Alle batterijen die echt "out of life" zijn kunnen niet gereset worden en moeten gerecycled worden.

Er zit dus niks anders op dan toch een nieuwe batterij voor je laptop te kopen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik wist dus niet dat de batterij zelf ook een stukje hardware heeft die e.e.a. registreert. Weer wat geleerd. Bedankt.