Maximale aantal kleuren in een pixel?

Hoi,

Een pixel kan verschillende kleuren aannemen en mijn vraag is hoeveel maximaal? En wanneer spreek je van 'ware kleuren'?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K
erotisi
8 jaar geleden
"Elke pixel kan een kleur aannemen. Die kleur wordt vaak beschreven met een of meerdere bits (een ‘bit’ is een afkorting voor ‘binary digit’). Het aantal bits per pixel bepaalt het aantal verschillende kleuren dat een pixel kan weergeven. In de allereenvoudigste weergave (1 bit = 1 pixel) kan een pixel alleen ‘aan’ of ‘uit’ staan, waardoor het beeldscherm monochroom is. Zo kan een 8-bit (één byte)-pixel 256 kleuren weergeven, een 16-bit-pixel 65.536 kleuren (hoge kleuren) en een 24-bit-pixel 16,7 miljoen kleuren (ware kleuren). Een pixel dat met n bits wordt aangestuurd kan 2^n verschillende kleuren representeren. Welke verschillende kleuren een pixel representeert, hangt niet alleen af van het aantal bits dat beschikbaar is, maar ook van de gebruikte kleurcodering. Er kan worden afgesproken dat iedere primaire kleur een aantal bits krijgt (RGB) of dat iedere unieke combinatie bits verwijst naar een bepaalde kleur in een palet." https://nl.wikipedia.org/wiki/Pixel
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Vigilate
@erotisi 24bit is in dit geval 8bit per kleur (R,G of B) 3x8=24. Tegenwoordig spreken we dus over 8, 10 of 12bits panelen. Dan hebben we het eigenlijk over 24bits, 30bits of 36bits kleuren. Even ter verduidelijking. Want in de reactie onder de vraag van Reddie wordt al druk gediscussieerd of 10,12 of 14 bit nu de top is. Dat klinkt wat gek als 24bit al genoemd is, maar dat snap je nu dus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij 24bits (in Windows vaak als 32bits aangeduid) spreek je van ware kleuren of true color. Daarna van deep color. https://en.wikipedia.org/wiki/Color_depth#True_color_.2824-bit.29
Reddie
8 jaar geleden
@MrTomaat, Het begrip "ware kleuren" betekent dat het niet een beperkt aantal kleuren uit een palet van 16 of 256 kleuren betreft. Net als bij een borduurpatroon. Je kunt het palet vrij kiezen, maar daarna ben je gebonden aan dat palet. Je kunt een mooie tekening maken, maar je moet dus all kleuren mappen op dat kleurenpalet.
Alle kleursystemen die die restrictie niet hebben heten (in de computerwereld) ware kleuren.
Het "ware" slaat dus niet op het aantal mogelijke kleuren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@reddie
https://en.wikipedia.org/wiki/Color_depth#True_color_.2824-bit.29 Daarnaast vat ik het verhaal niet echt. Ware kleuren is ook een restrictie. Alles is of heeft een restrictie in deze lijkt me. Ik zie 24 bit als een 16,7 miljoen kleurenpalet. Of maak ik nu een denkfout? Bedoel je met palet, dat wat je bij CGA had (althans ik ken het van CGA)? Je kon je game met palet a of b maken (of soms kon je ook nog kiezen geloof ik) maar je kon niet een kleur van palet a en b tegelijk in een scherm zien? Bij een bepaalde resolutie. Weet niet of je dat bedoelt. https://nl.wikipedia.org/wiki/Color_Graphics_Adapter#Grafische_mode "Voor spellen werd vooral de mode 320×200 gebruikt, daarbij kan gekozen worden uit twee mogelijke kleurenpaletten:
Magenta, cyaan, wit en de achtergrondkleur (standaard zwart).
Rood, groen, bruin en de achtergrondkleur (standaard zwart)." Ik ken de term ware kleuren of true color sinds 24(32)bits schermen/kaarten/OS'en (althans os'en die die hoeveelheid kleuren uit kunnen poepen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Ware_kleuren
"Meestal wordt onder ware kleuren verstaan dat er zich ten minste 256 tinten rood, groen en blauw in bevinden, om een totaalaantal van ten minste 16.777.216 kleurvariaties mogelijk te maken; een kleurendiepte van 24 bit (3×8 bit; 224 ≈ 16,8 miljoen). Beelden van een dergelijke kleurendiepte wekken bij het menselijk oog de illusie van de werkelijkheid."

Antwoorden (2)

Op dit moment kan een pixel 256 waarden voor Rood, 256 waarden voor Groen en 256 waarden voor Blauw hebben. Gecombineerd leveren die 16.777.216 verschillende kleuren op.
8 jaar geleden
gvrox
8 jaar geleden
Dit is in de meeste gevallen correct, maar er zijn ook videokaarten + schermen die 10 bits per kanaal hebben, dus 30 bits totaal, en dan kun je al meer dan 1 miljard kleuren weergeven.
Cryofiel
8 jaar geleden
Mijn camera neemt zelfs 14 bits per pixel op. Op een gewoon computerscherm kun je die niet weergeven, op een professioneel scherm wel, en zeker op een professionele printer kunnen al die pixelwaarden ook echt worden afgedrukt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn daarnaast ook al weer schermen met 4 subpixels per pixel. @cryofiel kan je mij een 14bit paneel linken? Ik zeg niet dat het niet zo is (je loopt snel achter in techniek), maar dacht dat 12bit wel een beetje de max was op dit moment. Het is een wat conservatief antwoord dat juist is voor 99% van de schermen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lama http://www.colorhq.com/Eizo-ColorEdge-CG276W-27in-16-bit-Monitor-p/cg276w-bk.htm
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee sorry toch niet: 10-Bit Simultaneous Display Using the DisplayPort input, the monitor offers 10-bit simultaneous color display* from a 16-bit look-up table which means it can show more than one billion colors simultaneously. This is 64 times as many colors as you get with 8-bit display which results in even smoother color gradations and reduced Delta-E between two adjacent colors.
*A graphics board and software which support 10-bit output are also necessary for 10-bit display.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
LUT of look up tables zijn een verkapte manier om een hoger cijfer te geven volgens mij. Ik weet dat er echte 10 bit panelen zijn. Of 12 bit en of hoger in het echt voorkomt weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@cryofiel en ik denk dat jouw fotoapparaat die 14bit ook via een truc maakt. Niet dat de sensoren daadwerkelijk 14bit zijn. Maar dat is een gok. Zal eens zoeken.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt met je display. Ik heb meerdere displays gevonden die een miljard kleuren kunnen weergeven, eventueel via een 16-bit LUT, maar niet meer dan die miljard. Mijn camera kan echt 14 bits registreren en in het NEF-bestand zetten. Zie bijvoorbeeld
http://www.dpreview.com/reviews/nikond700/2 :
- A/D conversion: 14 bit
- File format: 12-bit or 14-bit NEF
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@cryofiel Ga even wat toevoegen. In eigen antwoord.
Er zijn al een paar monitoren die daadwerkelijk 10 bit (30bit RGB) kleuren uit kunnen sturen. Dat geeft 1024x1024x1024=1,072,341,824 kleuren.

http://hdguru.com/whats-a-10-bit-tv-and-is-it-better/

Of 12,14 of 16bit panelen daadwerkelijk zoveel bits zijn of gebruik maken van een interne truc laat ik in het midden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij 8bit panelen of 24bits kleuren (soms als 32bit aangegeven door windows) spreekt men van true color of ware kleuren. Dat is natuurlijk maar een term. Nu spreekt men al weer over deep color.

https://en.wikipedia.org/wiki/Color_depth#Deep_color_.2830.2F36.2F48-bit.29

Toegevoegd na 8 minuten:
In principe zit er geen echt maximum aan in de toekomst. Je kan op een computer nu al een 128bit kleur afbeelding gaan verzinnen en maken. Er is echter geen enkel apparaat dat dat weer kan geven.

Toegevoegd na 42 minuten:
In principe zou je kunnen zeggen dat je 3 stadia hebt van pixels. Een opgevangen pixel (denk camera). Die gaan nu tot 14bit. Een opgeslagen pixel dus in een computerbestand, die zullen ergens tot 16bit gaan, maar kunnen makkelijk veel hoger zijn, kwestie van waarde verhogen. En een afgebeelde pixel (scherm of print). Schermen gaan tot 10 bit echt, (16 bit via trucs) en tot hoever prints gaan weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
De truc is een heel simpele truc.
Het is namelijk een verkooptruc.
Met 16 miljoen kleuren kan echt niemand het verschil zien tussen opvolgende nuances.
Een vergelijkbare verkooptruc is een monitor frequentie van 600Hz.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Reddie Daar heb ik het niet over. De 10bit panelen zenden dat echt uit. Of je het nou kan zien of niet. 16bit panelen (althans als ze zo verkocht worden) zijn eigenlijk 10bit panelen die intern wel even 16 bit zijn.