Wie bedacht Wi-fi en wanneer?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
16.3K
Antoni
8 jaar geleden
Er zijn nu verschillende antwoorden, maar National Cash Register (NCR) in Nieuwegein lijkt de overeenkomst te vormen tussen de gegeven antwoorden...

Antwoorden (4)

Draadloos pakketjes versturen gaat terug tot 1971, maar de Wifi standaard waarop alles is gebaseerd dateert van 1991 en is ontwikkelt door NCR Corporation en AT&T Corporation.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Victor Hayes Wordt genoemd als de vader van de wifi
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De Nederlander Cees Links bedacht eind jaren tachtig van de vorige eeuw, toen hij bij het Amerikaanse bedrijf NCR werkte, dat het wel eens handig zou zijn als computers draadloos met een netwerk konden worden verbonden. Hij gaf vervolgens leiding aan het team dat een cruciaal onderdeel van WiFi uitvond. Die naam werd volgens Links bedacht door zijn vrouw.
Ze hadden de techniek begin jaren ‘90 al klaar, en Links ging zelfs op bezoek bij Steve Jobs om zijn vinding toe te lichten. Het duurde even voordat ook de consument het nut in zag van draadloos internet, maar begin 2000 nam het dan toch een grote vlucht.
Amadea
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Interessante weetjes! Hoe luidde de naam volgens de Links' vrouw: wie-fie, of waai-faai? Of waai-fie, de enige logische uitspraak die helaas door niemand wordt gebruikt?
Amadea
8 jaar geleden
Het gebeurde in Nieuwegein, dus ik vermoed dat het om de gewone Nederlandse uitspraak gaat: wie-fie. Maar of zijn [tweede] vrouw een Nederlandse is kan ik niet vinden. In dit artikel wordt Links trouwens wel expliciet de uitvinder van WiFi genoemd: http://www.greenpeak.com/Press/PressKit/201503EigenHuis.pdf
Ik denk dat het lastig is om een specifieke uitvinder aan te wijzen aangezien het allemaal verschillende technologieën zijn die samenwerken. Vaak vind je wel dat Cees Links rond 1988 samen met een aantal collega's een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan Wi-Fi. Tegenwoordig focust hij met zijn bedrijf GreenPeak op nieuwe draadloze technieken zoals Cloud / Internet of Things.

Begin jaren 70 waren wel andere technieken voor draadloze communicatie mogelijk. Denk daarbij aan draadloze telefoons van Motorola.