Waarom openen mappen ineens traag in de Finder? (OSx Yosemite)

Mijn finder is sinds kort erg traag geworden. Mappen openen in de navigatiekolom of überhaupt in de finder duurt erg lang.
Ik had gisteren muziek op een usb-stick gezet en toen ik die afspeelde zag ik dat elk bestand er dubbel op stond (terwijl ik het er maar echt 1 keer erop heb gezet).
Nu zie ik ineens ook dat er staat ‘Te verwijderen onderdelen: 2’ in de pop up als ik maar 1 bestand naar de prullenmand verplaats. Dit zal vast iets met elkaar te maken hebben? Als ik 2 onderdelen naar de prullenmand verplaats dat komt er te staan: ‘Te verwijderen onderdelen: 3’. En als ik 3 onderdelen verplaats komt er te staan: ‘Te verwijderen onderdelen: 4’ etc.

Wat zou het kunnen zijn?

Hoor het erg graag!

(Het gaat trouwens om een 13’’ macbook pro retina early 2013. Yosemite zit er ongeveer 3/4 jaar op.)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Probeer de onderstaande stappen eens uit:

1. Sluit je Mac helemaal af, dus uit geen slaapmodus.
2. Houd de linker ⇧ toets ingedrukt en zet je Mac aan terwijl je ⇧ ingedrukt houd.
(Het opstarten kan er uitzien als een Terminal, wacht geduldig het opstarten kan langer duren, je gaat nu de Safe Mode binnen).
3. Als je Mac is opgestart log je in net als normaal.
4. Als je ingelogd bent open je Spotlight (⌘+Spatie) en typ je ''Disk Utility'' in. (Geen komma's gebruiken).
5. Kies je primaire harde schijf (Standaard Macintosh HD) en druk op ''Schijf bevoegdheden controleren (of iets in die zin) en kies daarna op de knop eronder.
6. Sluit Disk Utility af en zet je Mac uit.
7. Verbind de MagSafe oplaadkabel en houd de volgende toetsen ingedrukt (terwijl je Mac uitstaat!) ⇧+⌃+⌥ en terwijl je deze ingedrukt houd druk je op de aan/uit knop voor 2 seconden.
8. Laat de toetsen los en zet je Mac aan, als je Mac is opgestart zet je deze weer uit.
9. Terwijl je Mac uit is houd je de volgende toetsen ingedrukt: ⌥+⌘+P+R.
Terwijl je de toetsen ingedrukt houd zet je de Mac aan en houd je ze ingedrukt totdat je de 2e keer de opstartchime hoort.

Deze stappen kan je doen bij problemen bij zowel je batterij, fan, toetsenbord, scherm, geluid als bij traagheid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit zijn basis stappen die je altijd als eerst moet uitvoeren voordat je verder gaat.
Doe het in deze volgorde en indien het probleem terugkomt laat je het even weten en dan help ik verder!