als je (kort) weg bent is het dan handig om pc (enz) af tesluiten?

als je (kort) weg bent is het dan handig om pc (enz) af tesluiten of dat het slim is hem het aan te laten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Als je kort weg ben zet je hem in slaap stand ,dan opnieuw opstarten is niet noodig en met een klik op je toetsenbord of muis is ie weer bij zo bespaar je ook energie,wat je ook doen is dat je computer zo instellen dat als je bij voorbeeld halfuur niks doet automatisch in slaap stand gaat.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wat versta je onder "kort"? Als je een paar uur weg bent is het misschien verstandig om de P.C. uit te zetten, maar voor kortere tijd zou je wellicht beter in de energiebesparende modus kunnen zetten, zo dat je hem niet opnieuw hoeft op te starten.

Toegevoegd na 37 seconden:
Handig is het niet, omdat je dan telkens opnieuw moet opstarten.
jc54
8 jaar geleden
Hier kan ik kort over zijn: nee.

Ik ken het probleem, je denkt je pc niet meer nodig te hebben en voor je het weet moet je zitten wachten, omdat je toch iets bent vergeten, terwijl je pc opnieuw opstart (of erger nog: eerst verder afsluit).

De oplossing die ik daarvoor heb gevonden is 'afsluiten' met volgend batbestand:

@echo off
shutdown /s /f /t 600
pause > nul
shutdown /a
exit

Wanneer ik dat bestand uitvoer verschijnt er een melding dat Windows over 10 min zal afsluiten. Wanneer ik gedurende die 10 minuten toch beslis de pc verder nodig te hebben selecteer ik met de cursor het openstaande cli-venster (het 'zwarte venster' dat verschijnt achter de melding dat Windows zal afsluiten) en druk ik op een willekeurige toets. Dat zal het afsluiten annuleren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
nounka
8 jaar geleden
dat is handig om te weten ( toch al je dat veel voorhebt)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je zegt nee, maar je irritante script wil dat wel en elke tien minuten moet je dat onderscheppen, is echt niet werkbaar... en als je er niet achter zit dan sluit hij toch na tien minuten af... en da's in tegenspraak met wat je beweerd... de - is niet van mij overigens... Beter is gewoon de sleep button te drukken(of er één te definiëren naar een S3 of S4 state) als je weg gaat(voor langere of kortere tijd)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met nee, bedoelde ik als in: gewoon afsluiten. Mijn idee van de vertraging kwam namelijk nog niet in de vraag voor. Dus eigenlijk bedoelde ik, nee, het is niet handig om je pc gewoon af te sluiten als je weg bent, je doet dit beter met een ingebouwde vertraging. Het is ook niet de bedoeling om het script elke 10 minuten te onderscheppen. Ofwel heb je de pc opnieuw nodig ofwel niet. In het eerste geval druk je op een toets waarbij je wel goed moet opletten op het woordje: exit (oftewel: het batbestand stopt ermee, je moet niet opnieuw na 10 min op een toets gaan drukken). In dat tweede geval moet je ook niet na 10 min op een toets gaan drukken maar gewoon de pc laten afsluiten, als je na 10 min de pc nog niet opnieuw nodig hebt is de kans namelijk reëel dat je inmiddels ergens anders mee bezig bent en je de pc dus niet snel opnieuw nodig hebt. De standby stand is niet op elke pc mogelijk of werkt niet op elke pc even goed en voor langere tijd is afsluiten of hibernaten een betere optie als duren beiden een tijdje. Afsluiten is dan zelfs beter om eventuele problemen met de herkenning van hardware te voorkomen. Het is zeker werkbaar, want ik gebruik het al jaren zo, naar volle tevredenheid. Al is mijn script in werkelijkheid wat uitgebreider. Zo controleert mijn script ook of de pc niet bezig is met bepaalde taken en indien dat het geval is sluit het de pc pas af wanneer de taken afgelopen zijn en anders na 10 min. Dat is dan bovendien beter dan gewoon afsluiten en vervolgens de pc toch opnieuw nodig hebben en nog enkele uren te moeten kijken naar een afsluitscherm met de melding: "Er worden bewerkingen uiitgevoerd. Een ogenblik geduld. De computer wordt automatisch uitgeschakeld nadat de bewerkingen zijn uitgevoerd."
Hangt ervan af wat je ermee bedoelt met "handig"

Voor energiebesparing: Ja, maar als je je computer normaal gebruikt, dan is de energiepiek het hoogst bij het opstarten. Dus als jij je computer aan hebt staan en na vijf minuten hem weer nodig hebt, laat hem dan liever aan staan. Ga je voor een paar uur weg, sluit hem dan liever af.

Voor duurzaamheid van de onderdelen: Nee, bij het opstarten van de computer wordt je harde schijf gelezen vanaf een "nul-stand". Dit brengt de nodige slijtage met zich mee. Het is gebleken dat het lezen van je harde schijf vanuit de "nul-stand" evenveel slijtage met zich meebrengt van 10 uur. Dit lijkt niet veel, maar ga eens na hoe vaak je je computer opstart.

Uiteraard hangt het ook ervan af hoe vaak je je computer gebruikt.
Meerder keren per dag: Laat hem maar aan staan
Één keer per dag of minder: Doe hem maar uit.

Wat ik zelf doe is hem gewoon vergrendelen. Als ik mijn computer vergrendel, dan gaat ie automatisch na 5 minuten in slaap-stand. Hierdoor verbruikt die minder energie, is de computer snel opgestart en worden de componenten van de computer niet blootgesteld aan het "opeens opstarten. "
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zet mijn laptop altijd in de 'sluimerstand' omdat dit de zuinigste manier is. In de slaapstand gebruikt hij altijd nog energie. Hij pauzeert namelijk alleen maar totat je weer verder gaat.

De sluimerstand sluit de PC echt af en de gegevens worden op de harddisk opgeslagen. In de slaapstand worden bewerkingen alleen stilgezet. Voordeel van de sluimerstand is ook dat je de accu niet verder leeg maakt. Ga ik langere tijd weg en ben ik niet in de gelegenheid om hem op te laden, dan is de sluimerstand dus aangewezen. Ook in deze stand hoeft hij niet helemaal opnieuw op te starten en kan ik al snel verder.

Zet je de PC toch liever in de slaapstand, zet dan eerst een vinkje aan voor de hybride slaapstand. Hier kom je via start -configuratie-> energiebeheer-> de taak ' wijzigen wanneer de computer in slaapstand gaat' en daarna klik je op de link 'geavanceerde energie-instellingen wijzigen'. Je ziet dan het vakje slaapstand en als je daarop klikt zie je of jouw PC dit ondersteunt en ook 'hybride slaapstand' op het moederbord heeft.
Sta deze dan toe. De PC zal nu bij het ingaan van de slaapstand overgaan op de hybride. In de normale slaapstand ben je alles kwijt als de stroom uitvalt. In de hybride stand wordt alles in het geheugen overgeschreven naar de harddisk bij stroomuitval. deze methode is ietsje langzamer dan de gewone slaapstand, maar wel veiliger.

Sluimerstand gaat nog verder dan de andere twee opties. Alles wat je aan het doen
was wordt opgeslagen op de HD. Zo kan je direct verder met wat je aan het doen was. Ook jouw vensters staan dan gewoon nog open. Heb je veel vensters open staan, dan duurt het ook langer voor hij weer bereid is. Je kunt daarom beter eerst wat toepassingen sluiten voor hij in de sluimerstand gaat.
Ga je langer dan een dag weg, ze hem dan in elk geval gewoon uit.