Hoe komt het dan oplichters vaak niet gevonden of opgepakt worden? Zouden toch te traceren moeten zijn via het Iban nummer van diegene?

Hoe komt het dat oplichters vaak niet gevonden/opgepakt worden? Zij moeten toch ten alle tijden te traceren zijn d.m.v. hun Iban? Of geeft de bank hun gegevens niet of heel moeilijk af? Of is er een andere reden dat de oplichters de politie vaak te slim af zijn? Hoe gaan zij dan precies te werk?

Ik ben zelf een keer voor een flink bedrag opgelicht en heb daarna helaas nooit meer iets vernomen.. Ben dus benieuwd hoe het precies kan dat oplichters vaak buiten schot blijven.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Politie heeft andere prio's zie: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/04/politie_050_vindt_heling_profe.html
tinus1969
9 jaar geleden
Mdan moet dat IBAN niet van een katvanger zijn:
https://www.pasopjepas.nl/

Antwoorden (1)

Vrij eenvoudig: omdat ze meestal intelligenter zijn en daarom moeilijker te vatten.

Ik geef concreet wat uitleg, maar door mijn tussenkomst kreeg de persoon in kwestie wel gevangenisstraf, maar toch bleven zijn gelden in Zwitersland buiten schot en trokken zelfs heel wat 'klanten' hun klacht zelfs terug in:

Werking:

1. Hij belooft mensen beleggingsopbrengsten van zelfs 6 tot 8%. De mensen vertrouwen hem 1.000 EUR toe als proef op zijn vraag.
2. Zes maanden later, komt hij terug met liefst 1.050 EUR en zegt hen dat het 10% opbracht, op 6 maanden is dat 50 EUR. Klanten enorm tevreden. Ze babbelen verder en intussen zegt hij dat hij een nieuwe aandelenconstructie op het oog heeft, waar hij een rendement verwacht van 15% tot zelfs 20%. De mensen geloven hem nu, en geven... 2.000 EUR mee en houden die 50 EUR. Wat ze niet beseffen is dat ze NIETS gekregen hebben, maar 1950 EUR meegaven. Anderen zaten dan al meteen aan 5.000 EUR.
3. Zolang hij nieuwe klanten vindt, gaat het goed. Maar hij bouwt intussen zijn huis en gaat op reis en blijkt nadien de 'geldziekte' te hebben (volgens zijn moeder: ik vroeg uitleg: ziekelijk uit op winst maken op beurzen, belegde in goud).
4. Plots loopt het mis en verliest hij kapitaal, dus niet alleen intrest. En wat kapitaal is ook al 'opgedaan'. Een klant vraagt zijn geld terug en krijgt het niet. Voelt nattigheid, en ik alarmeer de gelederen, het kaartenhuisje stort in.

De persoon hierboven was gepensioneerde postbode, en legde zijn dossier uit aan mij, maar legde nadien toch uit waarom hij zijn klacht 'had ingetrokken': DB had hem verteld dat hij die winsten had moeten aangegeven aan de fiscus en dat het dus zwart geld was en hij was bang... dat hij hierdoor ging bestraft worden (wat helemaal niet klopte).

Vooral arrogante mensen met een hoog gevoel voor ego worden zo opgelicht.

In die zin zijn ze dikwijls 'schijnbaar medeschuldig' en gaan oplichters dikwijls vrijuit.

Ook zijn mensen die snel zo rijk worden, dikwijls in het bezit van veel geld, en je vindt nu eenmaal veel oplichters tussen de vrije beroepers o.a. advocaten.

Bij procedures wordt het voor de gewone 'politie' dan ook moeilijk en moet je in het echt dikwijls je geld tonen dat je ontstolen werd, bij wijze van uitdrukking.

Witte boordcriminelen zijn daarom net mijn specialiteit als gerechtsdeskundige.

Maar het blijft zo dat mijn hulp te weinig ingeroepen wordt en dossiers met moorden, kinderen of spektaculair leed primeren...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoek ook eens op wat "mundus vult decipi, decipiatur ergo" betekent...