Hoe is het mogelijk dat over DVI aansluiting naar HDMI ook geluid worden mee gestuurd?

Toegevoegd na 34 minuten:
Ik heb de PC via DVI poort aan gesluiten op HDMI poort van TV, daar word ook geluid meegenomen naar TV,ik vraag me af hoe is dit mogelijk?

7.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb precies hetzelfde (anti-probleem?), maar dan op mijn monitor. Heb me ook weleens afgevraagd hoe dat nou kon, maar aangezien het geen probleem is, ga je er ook niet echt hard achteraan.
koraal19
9 jaar geleden
@MrTomaat,
inderdaad geen probleem maar toch een goed reden om dit vraag te stellen want ik kan me niet voorstellen hoe dit kan!

Het beste antwoord

Het klopt ik heb hetzelfde. Het ligt aan de videokaart. Sommige zenden audio mee over DVI. Iets wat typisch buiten de specificatie van DVI ligt en dus vaak wordt tegengesproken.

http://www.tomsguide.com/forum/57735-6-audio

From what I can tell, Nvidia 200-series and newer as well as cards from the ATI 3k-series and upward will output sound over DVI. With the certain exceptions. As it seems to require additional hardware features, some of the "cheap" versions may not support this. For example, it should be supported by most GTX200 models, but not the GT200 - though I guess it's more of a manufacturer difference, as I doubt the actual GPU model has anything to do with it...but I really don't know.

Dus "nieuwere" AMD/Nvidia kaarten kunnen dit ondersteunen vanaf een bepaalde generatie. Handig in sommige gevallen. Of een rare gewaarwording als je zeker weet dat je met DVI iets aangesloten hebt en geleerd hebt dat DVI=video HDMI=video+audio en toch geluid hoort.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
koraal19
9 jaar geleden
dat die videokaart meer wonderen maakt is nu duidelijk (laats had ik via VGA fullHD resolutie!)maar wat ik niet begrijp hoe loopt de Audio signalen door DVI poort want die is gemaakt voor Video signalen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Full-HD over VGA is niks bijzonders. Dat deed het al jaren op CRT monitoren, althans iets vergelijkbaaars als 1600x1200@60hz was niks vreemds op een CRT ver voor dat HDMI/HD een standaard was. De limiet van VGA is niet zo hard gespecificeerd maar ik geloof dat dat ergens rond de 2000x1600 ligt, en de frequentie zit ook ergens in de 85hz. Iets wat met HDMI pas sinds een bepaalde versie gehaald wordt. Goeie vraag over hoe het signaal nou exact loopt. Vooral omdat er geen speciale kabel voor nodig is en de pin(nen) op HDMI toch op audio uitkomt. Met wat ik zo snel even doorkijk zijn er wellicht op HDMI geen aparte video of audio pins. Er is een datasignaal welke over bepaalde pins gaat. De data zal wellicht video en audio bevatten. Als je dus op DVI gewoon de audiodata naast de videodata stopt ben je er. Ik zie op de HDMI pinout geen aparte audiopins oid. Zoals bij SCART. (dit laatste in 5 min, bijelkaar gefantaseerd, dus als iemand een betere uitleg heeft: gooi hem erin). http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI Kijk maar naar de pinout. Rechts, nergens staat video of audio (ARC niet meegerekend maar dat is een heel ander verhaal).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.wireworldcable.co.uk/hdmi_tech.html Zoals je ziet gaat video en audio over TMDS Data, bij DVI is TMDS alleen als video gespecificeerd, maar bij HDMI als video en audio. Het is dus een klein kunstje om voor de videokaart gewoon video en audio te combineren naar TMDS data op een DVI uitgang zoals dat bij een HDMI uitgang ook gebeurd.
koraal19
9 jaar geleden
Helemaal duildlijk ,bedankt voor je uitleg.

Andere antwoorden (1)

Volgens de DVI specificatie is geluid over een DVI connector niet mogelijk. Echter zijn er wel converters beschikbaar waar een DVI + audio ingang op zitten en deze combineert naar één HDMI uitgang.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Omdat je gelijk hebt, het is echter een out-of-spec mogelijkheid van bepaalde videokaarten. Dus zelfs zonder speciale converter hebben koraal19 en ik toch geluid.