Waarom reboot een pc zelf na 6 uur en kan dan de harde schijf niet meer vinden? (Windows7)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Koelingsprobleem? Dan krijg je een reboot zodra de temperatuur te hoog wordt, en daarna doen sommige dingen het niet meer - tot de PC is afgekoeld, dan werkt het weer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Test de HD drive vanaf een LiveCD(ubuntu) of gebruik Hi-Ren met Mini-XP. Die laatste optie geniet de voorkeur omdat je pre-installed al een keur van test-tools hebt.
Boot vanaf CD of USB stick, en controleer je drive op fouten. Met name de S.M.A.R.T tool kan je veel vertellen over de staat van je harddisk. Indien de harddisk foutloos blijkt moet je het zoeken in de SATA controller van je PC, misschien een ander poortje lost je probleem dan op. Info over Hiren vind je hier: http://www.proyectobyte.com/hirens-boot-2/hirens-boot-cd-15-2-usb-2014-everything-one-cd?lang=en
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
(LoL zat dit nog te schrijven toen het probleem al bewaarheid is geworden) + Klopt Castle maar dat is een veel voorkomende fout/problematiek in de vraagstelling die je als beantwoorder beter over kan slaan. Eigenlijk vraagt men om een oplossing, maar stelt men de vraag vaak als, "hoe kan x probleem ontstaan". (Eigenlijk boeit dat de vrager niet, of snapt deze het vaak niet eens: Omdat de HDD middels een fatale fout het OS/systeem dwingt een herstart te doen). Net zoals: kan ik X doen?. Waar men bedoelt: Hoe moet ik X uitvoeren. Nu is een beantwoorder verplicht om 1000 mogelijkheden te geven, terwijl een zoektocht naar het exacte probleem een stap naar de oplossing is die de vrager eigenlijk voor ogen heeft. 1 van de problemen van GV. Als je exact een vraag beantwoordt zoals het moet heeft de vrager er niks aan. Als je de vraag beantwoordt zoals de vrager het voor ogen heeft (althans dat neem je aan) dan wordt je antwoord wellicht verwijderd. @cryo
En dan nog een hele rits aan (aankomend) hardwarematig falen van een HDD. Wellicht is zelfs een kapot kabeltje de oorzaak (een van de verneukeratiefste problemen om te vinden, helemaal leuk als je een nieuwe HDD aanschaft en op dezelfde kabel aansluit). http://en.wikipedia.org/wiki/Hard_disk_drive_failure Een PC is na een paar minuten draaien wel op temperatuur. Zes uur is er niet nodig om oververhitting tot probleem te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hulpvol antwoord> reacties
Loos, maar correct antwoord> blijft staan (als het goed is, blijft GV natuurlijk)
Cryofiel
9 jaar geleden
Ook een mogelijkheid is een nét iets te zwakke voeding, die onder bepaalde omstandigheden het benodigde voltage nét niet meer kan leveren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan met het antwoord van j4ck1nth3b0x goed uit de voeten. Ter aanvulling op de vraag, de PC draait 6 uur onbelast, er is geen enkele beweging aan het apparaat, dus losse kabels etc. zijn onwaarschijnlijk. Het is ook geen theoretische vraag, maar een vraag welke richting te zoeken met dit probleem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
" losse kabels etc. zijn onwaarschijnlijk" Onwaarschijnlijk maar niet ondenkbaar... Heb vaak memory bankjes moeten reseaten die daarna gewoon weer vlekkeloos werken... Scheef zittend SATA kabeltje kan voor een rottige overdracht van gegevens zorgen... Test eerst die disk maar eens met HD-Tune onder Windows zelf., en lees daarbij de S.M.A.R.T uit... Als je veel reallocation errors hebt of een belachelijk hoge seektime dan weet jij het eigenlijk al dat je snel naar de MyCom o.i.d. moet rennen voor een spare....

Het beste antwoord

Omdat de HDD dan gefaald heeft. Of een van de componenten tussen de HDD en het mobo. Denk aan een kabeltje of een connector.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hard_disk_drive_failure
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het beste antwoord is voor mij de tweede reactie. Probleen is waarschijnlijk overbelasting vanwege installatie van Windows 7 op een (te) oude pc.Onvoldoende kapaciteit Met dank voor de antwoorden.