Wat gebeurt er als je overstapt van bijv. een 8Mb naar een 20 Mb internetaansluiting?

Gaat dan de bandbreedte omhoog waardoor er sneller informatie kan worden gedownload? Zo ja, waarom zorgt die bandbreedte dan voor een snellere informatieoverdracht? Wordt er dan bij verhoging van de bandbreedte gebruik gemaakt van kortere golflengten zodat er meer herz vrijkomt wat meer informatie kan dragen. Zo ja is de prijs van een hogere bandbreedte dan hoger omdat dat voor de provider meer stroom kost?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo ja, waarom zorgt die bandbreedte dan voor een snellere informatieoverdracht? Zelfde vraag als: Waarom zorgt een verhoogde snelheid van een auto dat hij eerder aan komt?
erotisi
9 jaar geleden
maar is een verhoogde bandbreedte nu een verhoging van de snelheid of van het vermogen. Maw kan de auto sneller rijden of kan hij meer trekken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bandbreedte zou ik eerder met vermogen vergelijken. Ping met snelheid. Als je meer bandbreedte hebt komen er meer bits tegelijk aan. Niet twee keer zo snel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Stel, jij download een filmpje van 4 Gigabyte. Om die vier Gb over jouw kabel te sturen duurt langer als je 8 Megabits per seconde mag ontvangen dan wanneer je 20 Megabits per seconde mag ontvangen. De kabel is vergelijkbaar met een vrachtwagen. Als je 8 cuub van de laadruimte mag gebruiken kun je per rit minder meegeven dan wanneer je 20 cuub mag gebruiken. Jouw buren gebruiken de rest van de laadruimte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Jouw buren gebruiken de rest van de laadruimte." Nee. Dat is te hard gesteld. Niet bij kabel, niet bij glas. Ik hoop voor ADSL gebruikers ook niet bij hen. https://www.ziggo.com/nl/newsroom/nieuws-over-ziggo/3463/top-3-fabeltjes-over-kabel-internet Er zal wel ergens een buurtbandbreedte zijn, maar die is hoger dan 20mb/s . Er zullen heel wat buren tegelijkertijd 20 moeten trekken voor de buurtbandbreedte vol raakt. Hoe het met glas technisch zit weet ik niet, maar die zouden wel eens helemaal niet met dat probleem te maken kunnen hebben. Zakelijke klanten kunnen ook vaak kiezen voor een abonnement waar ze geen rekening hoeven te houden met vertraagde snelheden wat de buurt ook doet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jazeker, ook de kabel bij jou in de buurt. De koperkabel die naar jouw huis loopt wordt reeds in de straat verbonden in een grijs kastje. Die kabel heb je voor jouzelf alleen. Maar vanuit dat grijze kastje gaat één koperkabel naar een wijkcentrale. Daar wordt vaak pas overgestapt van koper op glas. Vanuit de wijkcentrale ga je naar een stadscentrale en van daaruit naar de provider (kunnen nog stappen tussen zitten, vooral in grote steden).
Verglazing in dit verband betekent dat glas verbindingen steeds dichter bij jouw huis komen. Je begrijpt echter wel dat juist die laatste meters verglazen (tot aan jouw meterkast, en die van al jou wijkgenoten) relatief veel duurder zijn dan de eerste meters aan de providerzijde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zakelijke klanten kunnen bij providers zakelijke (lees snellere) verbindingen aanschaffen. Echte grote zakelijke klanten (bv Microsoft in Schipholrijk) kunnen ook bij de Internet Exchange aankloppen. Reden temeer voor dit soort bedrijven om in de buurt van Amsterdam te vestigen, dat scheelt in de kosten van ingraven en aanleg van glaskabels.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Over een koperkabel kan veel meer dan 20 Mb, als jij een huis netwerkje hebt, kun je binnenshuis via koper met 1 Gb van de ene computer naar de andere. Probeer maar, je zet een filmpje op de server en haalt die (bedraad, niet WiFi) met je japtop op. Dat gaat razendsnel. De vertraging zit hem eerder in je harddisk snelheid (op beide computers) dan in je netwerk. (Dit verhaal uitgaande dat beide computers voorzien zijn van 1Gb netwerkkaart en dat de koperverbinding volgens CAT6 norm (aders getwist) is aangelegd)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
UTP (waarmee de meeste thuisnetwerken verbonden zijn) kan je niet 1-op-1 vergelijken met een koperkabel. Het zijn namelijk een aantal koperkabeltjes. Coax is bijv. is een kabel. ADSL zal nooit dat halen wat UTP kan doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ADSL heeft absoluut beperkingen. Dat komt met name door de dikte van de gebruikte koperdraad.
De koperdraad die door kabelbedrijven als Ziggo wordt gebruikt kan al veel meer aan, want hij is veel dikker. Je kunt er derhalve meer vermogen doorheen jassen. Het zaakje moet natuurlijk niet roodgloeiend komen te staan waardoor het gaat smelten.
UTP is eigenlijk gelijk aan 2 koperdraadjes ongeveer ter dikte van 1 ADSL kabeltje. ADSL is natuurlijk eigenlijk een verouderde techniek, in de grond gelegd voor telefoonverbindingen. Zo 20e eeuw!
Kabel ging van het begin al ervan uit dat er televisiesignaal overheen moet. Nog steeds 20e eeuw.
Nu met internet zullen we langzaam de introductie gaan zien van glas tot aan de voordeur. Maar voordat je daar echt plezier van gaat krijgen moet er centraal bij providers ook nog een heleboel gebeuren, want wat heb je aan een ultrasnelle verbinding met de provider, als je daar vervolgens met zijn allen op "een boemeltreintje" wordt gezet. Dus de investeringen die gemoeid gaan met verglazing gaan aan de verglazing vooraf en dat kost tijd. Providers zijn druk bezig van binnenuit de snelheden op te voeren zodat we over 10-20 jaar daadwerkelijk met zijn allen verglaasd fluitend over het Internet razen. En dan wordt er een nieuwe techniek uitgevonden en zijn we weer bij af.

Het beste antwoord

De kabel in jouw huis heeft heel veel capaciteit, maar jouw gebruik ervan wordt geknepen. Reeds bij jou in de straat worden andere gebruikers via diezelfde kabel geholpen en als iedereen de maximale capaciteit zou mogen gebruiken, dan loopt het spaak.
Bedenk daarbij dat bij jouw provider vele kabels binnenkomen met daarop een factor aan gebruikers per kabel. Al die gebruikers willen naar het Internet. Dus heeft jouw provider een giga hele snelle verbinding met het Internet waarover al die gebruikers tegelijkertijd mogen surfen. En daar zit ook een crux, want niet iedereen surft tegelijkertijd, dus jouw provider kan zijn capaciteit naar het Internet een aantal keren verkopen, ervan uitgaande dat niet iedereen altijd de hem toegezegde capaciteit constant gebruikt. Oneerlijk? Nee hoor, als je provider dat goed doet merk je daar niets van en krijg jij 95% van de keren dat je surft de afgesproken capaciteit en ja, soms is het wel eens heel even wat minder.

Bandbreedte is in principe het aantal bits wat jij per seconde over de kabel mag sturen/ontvangen. Meer bandbreedte, meer bits/sec. Doorgaans geldt een verschil Up en Down stream, downstream bandbreedte is doorgaans hoger omdat je nu eenmaal meer informatie van Internet ophaalt dan dat je informatie opstuurt.

Hoe de informatie over de kabel gaat is voor ons gebruikers minder interessant, maar reken maar dat daar heel ingewikkelde algorithmen achter zitten om zoveel mogelijk bits over een koper of glaskabel te sturen.

De kosten die jouw provider jou rekent hebben nauwelijks met benodigde stroom te maken, hoewel jouw provider absoluut stroomkosten heeft die hij op zijn klanten zal moeten verhalen. De kosten hebben vooral te maken met de benodigde capaciteit van de lijn waarmee de provider zelf aan het Internet hangt en de benodigde capaciteit op de kabels die het signaal bij jou in de straat leveren. Daarnaast heeft jouw provider natuurlijk een gebouw, medewerkers en ook daar zijn kosten aan verbonden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je van 8Mb/s naar 20Mb/s gaat heft de provider in je modem (of ergens anders) de 8Mb/s limiet op en stelt de 20Mb/s limiet in.

Je betaalt niet meer vanwege de stroomkosten, maar omdat de provider meer bandbreedte in moet kopen (theoretisch dan, want 9 van de 10 keer gebruik je toch niet constant 100% van je bandbreedte).

Gaat dan de bandbreedte omhoog waardoor er sneller informatie kan worden gedownload?

Ja.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Wat wordt bedoelt met bandbreedte inkopen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou jij koopt bandbreedte in, (20Mb/s) en zo doet KPN of Ziggo dat ook, alleen is hun bandbreedte nooit aantal abonnees x 20Mbit, maar veel lager omdat ze ook wel snappen dat niet iedereen tegelijk gebruik maakt van de bandbreedte.
erotisi
9 jaar geleden
maar bij wie doen kpn en ziggo dat dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Amsterdam_Internet_Exchange Gok ik. https://ams-ix.net/newsitems/32
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In Amsterdam staat een heel groot computercentrum waar heel veel grote providers kunnen aankloppen voor Internetcapaciteit. Dit Internet Exchange Centrum heeft hele snelle verbindingen met heel veel europese providers en daarnaast een aantal nog snellere verbindingen met soortgelijke centra in Amerika en een aantal andere landen. Dit wordt ook wel een provider van providers genoemd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@MrTomaat
Je weet er absoluut een heleboel vanaf, wat mij betreft ook een +)
Aangenaam kennis te maken.