Hoe komt het dat er geen geluid is bij mijn filmpjes (van 12 jaar geleden) en kan ik dit nog oplossen?

Ik ben bezig om de foto's en filmpjes (familieherinneringen)die op cd-r staan terug op de computer te zetten, om ze dan later te kopiëren naar een externe harde schijf. Bij de filmpjes heb ik echter geen geluid, zelfs niet als ik ze van de cd zelf laat afspelen. Mijn geluid staat nochtans aan (nog eens dubbel gecontroleerd door gewone muziek af te spelen). Ik heb voor de zekerheid ook mijn browse geschiedenis nog eens gewist (heb al gemerkt dat als dit niet regelmatig gedaan wordt dat er geen geluid is op youtube, weet niet of dit ook zo is voor de eigen filmpjes).
Kan ik op één of andere manier het geluid nog herstellen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.7K
gvrox
9 jaar geleden
Heb je al geprobeerd om het af te spelen met VLC ? Zie http://www.videolan.org/vlc/index.html . Die speelt bijna alles af, en zo niet, kijk dan bij Tools->Messages of daar iets tevoorschijn komt
anneliez
9 jaar geleden
Weet je zeker dat er geluid bij staat, oude filmpjes hadden alleen beeld, geen geluid. Ik ga er even van uit dat je oude filmpjes op CDr hebt gezet jaren geleden en dat je die wil kopiëren

Antwoorden (2)

Door het conversieformaat. Eerst kijken welk type bestanden het zijn: Avi of mpg als het erg oude zijn en met moderne 'mixing' software kun je soms kijken of er een audiospoor bestaat, dan wel dat er gewoon geen (meer) is.

Ik liet twee jaren geleden nog 8 mm films omzetten naar computerformaat, en daar is het natuurlijk vanzelfsprekend dat er geen geluid bij is, want maar een paar recente toestellen hadden daarbij ook geluidsopnameapparatuur 'aan boord'. Daar mixten we dan zelf oude muziek bij of zo'n oude filmcamera die je hoort 'rammelen/ratelen' als achtergrond.

Als dat je originele en enige CD's zijn, toch niet weggooien, misschien is er toch een mogelijkheid om met een andere player te kijken of er toch geen geluidskanaal in zit.

Als je de eerste versies van mpeg-codering of later codering gebruikt, dan moet je soms dezelfde player gebruiken en kan het zijn dat je 'coderingsdefinities' misschien een soort MP3 formaat bevatten, waarop (nog steeds) een patent rust waarvoor je iets moest betalen (via aankoop van software dus bijv.) om dat geluid weer te geven. Als je bijvoorbeeld naar mijn site http://logocom.be/poezie surft met Chrome zul je niets horen. Ga je met Internet explorer, dan is het wel mogelijk om die MP3 van Miel Cools te horen, maar zie je dat de frame-definitie van Frontpage helemaal niet meer 'up-to-date' is om de linkerkant te zien omdat frames intussen anders ondersteund worden dan vroeger (frame op percentage van scherm bestaat niet meer).

Vooruitgang en compatibiliteit zijn niet altijd gemakkelijk te rijmen. Alleen de oude Dos WP van de jaren 1980 leest nog probleemloos de bestanden van de laatste Corel Word Perfect X7 als je die opent en negeert alle 'compatibiliteitsupgrades' (jawel, dus achteruit). Probeer met Word 2 maar eens een document van Word 365 te lezen daarentegen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Download en installeer vlc medisplayer, grote kans dat dit programma ze wel afspeelt met geluid. Dat komt omdat deze player meer soorten bestanden aankan.
Succes