welk mechanisme in een computer zorgt ervoor dat gegevens verspringen?

Ik vraag voor alle duidelijkheid niet hoe ik kan vermijden dat gegevens verspringen of wat ik moet doen om een bepaald probleem te verhelpen. Maar als er iets stressvol is aan werken in Word is wel dat de computer vaak "zijn zin" doet. Ik zou graag vernemen hoe dat komt.
Dus je zet bv. een titel om in genummerde titel met layout vet en onderstreept, en meteen gaat heel de paragraaf naar vet en onderstreept. Terwijl je enkel de titel aanblokte.
Een computer gaat ook ineens nummeren als je het niet gevraagd hebt... Je wil bv. een titel nummeren en je krijgt ineens "5" in plaats van 1. Blijkt dat de computer ook een aantal dingen daarvoor genummerd heeft zonder dat je erom vroeg.
Of hij verandert plots van lettertype, gaat inspringen, maakt grotere regelafstanden... zonder dat je dit zo hebt ingesteld.
Of, een foto of tabel of..; verspringt van haar plaats omdat je iets bijvoegde. Soms verdwijnt een foto zelfs helemaal van het scherm (ook al zette je hem op "transparant" bij tekstomloop).
Wat is hiervan de reden? Wat gebeurt er "achter de coulissen" van de computer, van Word?
Waarom worden programma's niet zo gemaakt dat alles gewoon blijft staan zoals het er staat? En dat de computer doet wat je vraagt (dus bv. alleen de titel nummeren en in het vet zetten)? Of doet hij niet wat je zegt in plaats van zelf te "denken" hoe je het zou willen?

Het beste antwoord

Het mechanisme dat dit doet is heel eenvoudig: "luiheid".

Een mens zoekt altijd naar tools die hem het leven vergemakkelijken, en wie dit soort tools ontwikkelt, kan massa's geld verdienen in de economie.

Ik ben een "oude zak" en in het begin corrigeerden de computers ons helemaal niet: Word Perfect 5.0 onder Dos was de marktleider en daar moest je zelf de opdracht geven om tabellen of indelingen of nummeringen te starten, en dat programma deed dat toen al eigenlijk beter dan de meest recente Word (en mijn versie van Word Perfect X5 is ingesteld dat die dat nog steeds zo doet, dus ik heb persoonlijk 'uw probleem' helemaal niet, dus ligt het niet aan de computer, maar aan de gebruiker en de instellingen die hij wenst te gebruiken).

Ik ga even verder springen naar SMS'en op de Iphone sinds de OS-updates van 2014: die verbetert uw taal tot grote ergerenis van vele gebruikers want ik kreeg ooit een sms van "ik zal u beffen" terwijl het "ik zal u bellen" moest zijn en die persoon haar gsm om voor mij onbekende reden haar typen had aangepast... Idem met de nieuwe Nokia WP8.1 (Windows Phone die ook met Itunes lijkt te werken).

De computer is gigantisch dom en dat is de reden van je onbegrip: Je probeert op jouw intelligente hoogte een dom apparaat als een computer te verstaan, maar je moet dus afdalen van je complexe redenering van wat je ziet, naar je eenvoudige redenering van "hoe de computer werkt met 1 = aan = iets of 0 = uit = niets.

Je verwijst naar Word, in alle versies moet je gewoon in de opties:
1. Spelling- en grammaticacontrole (dikwijls functietoets F7)
2. Autosamenvatting
3. Autocorrectie (soms opgesplitst in Autocorrectie; autoOpmaak tijdens typen; AutoTekst; AutoOpmaak)
VOLLEDIG afzetten.

Nu zul je je computer WEL weer begrijpen.

En als je dan weer wat luier wil zijn en wil dat de computer wat meer voorbereid en je meer werk uit handen neemt (je vermindert dan ook je vrijheid, let op!), dan kun je subfunctie per subfunctie aanzetten.

Vb.: Je typt veel fouten in het begin van de zin na een punt, dan zet je "Zinnen met hoofdletter beginnen" aan. Je hebt dikwijls breuken nodig omdat je een les wiskunde maakt in Word 1/2 moet dan ½ worden, dan zet je de functie in Autopmaak tijdens typen "Breuken vervangen door teken" aan.

Ik ben eigenlijk erg blij met je vraag. Word heeft zich zodanig het werk proberen te vereenvoudigen dat het lijkt op mensen die allemaal met aan automaat rijden zonder versnellingen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een zin hierboven getypt met een DT fout en er eens de nieuwste Word Grammatica en Spellingscontrole op los gelaten. Die haalde er de DT fout NIET uit, maar corrigeerde wel wil naar WILT: "En als je dan weer wat luier wilt zijn en wil dat de computer wat meer voorbereid en je meer werk uit handen neemt (je vermindert dan ook je vrijheid, let op!), dan kun je subjunctief per subjunctief aanzetten." De DT-fout blijft. Ik laat je niet in je luiheid en zoek ze zelf maar.
liveisgreat
9 jaar geleden
hahaha, die gecorrigeerde sms. Gsm overgekocht van Herman Brusselmans?
Inderdaad, Word heeft geprobeerd om alles te vergemakkelijken. Maar dat is super irritant. Geef mij maar terug WP 5.0. of 5.1.
Misschien is het ouderwets, maar ik wil de vrijheid hebben om zelf te bepalen hoe mijn tekst moet uitzien en welke woorden ik gebruik.... Dus zal idd kijken wat ik allemaal kan uitzetten (al is er op mijn werk veel via de centrale "boom" geregeld, dus hopelijk lukt het).
Ik hoor mijn collega's vaak over hetzelfde vloeken, dus vraag me stilaan af of Gates voldoende marktstudie gedaan heeft om na te gaan of mensen wel behoefte hebben aan een vooraf geprogrammeerd lettertype, een helpende hand bij nummering/opsommingstekens etc.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat lees ik dit graag, want ik voel me soms erg 'eenzaam'. Ik zit al zo'n 30 jaartjes als boekhouder/informaticus/jurist in het bedrijfsleven en ik volg je 113% (dat kan een computer niet, hé). Bij Word Perfect X5 Professional ga ik bijvoorbeeld naar 'Legal Mode' en men zou zoiets gelijkaardigs moeten doen met Word: 1. Opstarten als sporadisch gebruiker: met muis, met veel 'vanzelfs', maar eigenlijk meer voor recreanten die tijd over hebben en zich speels bezighouden met de computer zonder te willen weten hoe ze efficiënt willen werken.
2. Opstarten als keiharde werker die het klavier te werk als mitraillette gebruikt en zelf wel bepaalt wat wel en niet moet geautomatiseerd worden (daar zijn in WP ook makro's voor die je gewoon aan toetsen kunt koppelen, idem voor Excel). De marktstudies gaan altijd over show en de modale man/vrouw, maar eigenlijk wordt de echte markt gedragen door een klein percentage van robuuste hardwerkende mensen in de maatschappij. Vroeger kreeg je Word Perfect overigens gratis als student, en in je bedrijf zei je dan aan je baas om dat aan te kopen waardoor ze toch hun doel haalden, maar op lange termijn. Nu gelden vooral korte termijn doelstellingen van verkoop nu. En zo ga je dan van Windows 8 naar Windows 10... (WPX5 = WP 15 = net dezelfde als Word Perfect 9 bijvoorbeeld, maar met aanpassingen naar het O.S. en naar PDF-gebruik, maar in kern, niets veranderd, het bestaat zelfs niet meer in het Nederlands, maar ook dat stoort mij niet en dat het duur is, ja, maar gebruik je iets duur+zaams niet langer en zie je het dan ook niet liever. Nee, mijn kinderen zijn niet te koop dus. Voor geen enkel bedrag. Thx, maar ik vermoed dat men je ook nog wel zal uitlachen als je over WP 5.0 of 5.1. zult spreken, maar onthou dat dat altijd mensen zijn die daar nooit mee gewerkt hebben. ALT-F3 vraag ik dan, of F4, SHIFT F4 en ALT F4 die in Windows F7, SHIFT+F7, ALT+F7 werden die in een seconde doen waar je in Word met je tabulatorlat moet zitten knoeien om in een lijn zowel links, in het midden als met uitlijnpuntjes tegen de rechterkantlijn een blz. nummer te zetten. Of een stijl veranderen zodat al je titels plots in dat formaat veranderen zonder dat je aan je document komt. Bestaat allemaal al met WP sinds DOS...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Trouwens, ik heb ook nog Word 2.0a met de beste Windows versie ooit (Windows for Workgroups 3.11) en die deed ook alles wat mijn klanten nodig hadden zonder te crashen en in een opstarttijd van 1 seconde (PC's bleven aanstaan en waren niet herstart als je 's morgens terug kwam want updates kwamen enkel via service packs). Vooral mensen die erin slagen in een veranderende wereld zichzelf te blijven voor anderen, zijn wellicht van die 'ouderwetse' mensen zoals jij en ik. Het Nederlands heeft trouwens een schitterend woord daarvoor: 'reactionairen'. Dank je voor het duwtje, want soms is het in informaticaland toch zwaar vechten tegen al die uitwendige show en vooroordelen.

Andere antwoorden (2)

Dit komt omdat je niet genoeg kennis hebt van word, doe eens een basis cursus dan begrijp je dat jij het verspringen veroorzaakt, niet je computer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tot nu toe zie ik weinig behulpzame reacties. Welke versie van Word werkt u in? In Word 2013 waar ik mee werk kun je de instellingen veranderen onder Bestand > Opties > Controle > AutoCorrectieopties.

Daar kun je heel veel instellen, je kunt ook nog een keer doorklikken op AutoCorectieopties en dan zijn er 5 tabbladen.

Op mijn werk heb ik Word 2010, in mijn herinnering werkt het daarin ongeveer hetzlefde (maar zo nodig plaatst ik dat hier ook.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
ik denk dat we op het werk nog op Word 2003 zitten of zoiets....
maar wellicht is de gebruikswijze van 2010 niet zo verschillend wat dit betreft.
ik zwier al die autocorrectie-opties eruit, als dat tenminste lukt (we zitten op een centrale "boom").