Kan een Amerikaanse vriend een Macbook meenemen voor mij?

Hallo, ik had een vraagje. Kan een vriend die woont in Amerika die 2 weken naar Nederland komt op vakantie zonder problemen een Macbook pro retina meenemen voor mij? Zo niet, waar moet hij rekening mee houden en wat zijn de extra kosten? Een macbook pro kost in Amerika $1900 (omgerekend ongeveer €1475) Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij moet hem dan kopen, uitpakken en even aanzetten, in een laptoptas doen en alle dozen/handleidingen even met de post versturen. (niet in koffer meenemen!). Dit om te voorkomen dat de douane de laptop als nieuw ziet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En het hangt er van af in welke staat hij woont, hoeveel tax er nog bij komt. Die staat niet bij de prijs inbegrepen (zoals in NL de BTW wel). Dus je kunt behoorlijk duurder uitkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En het hangt er van af in welke staat hij woont, hoeveel tax er nog bij komt. Die staat niet bij de prijs inbegrepen (zoals in NL de BTW wel). Dus je kunt behoorlijk duurder uitkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zelfs in een staat kan de tax verschillend zijn per county, en daarbinnen per stad(je). Ook zijn er verschillende taxes op verschillende artikelen. Voor zover ik weet is het hoogste percentage 9%, maar er zijn ook staten waar GEEN sales tax geldt. Dus de enige manier om hier achter te komen is je vriend te vragen wat de sales tax is waar hij woont. Verder is MrTomaat's advies het beste.

Het beste antwoord

Je moet rekening houden met een beperkte comsumenten garantie(1 jaar i.p.v 2 jaar)
De macbook staat geregistreerd als gekocht abroad, dus wanneer je storing hebt kun je niet terugvallen op het recht van Nederlandse consumenten zoals een verlengde garantie, echter met een AppleCare abonnement ben je weer verzekerd van support.

En hij moet rekening houden dat hij de macbook uit de verpakking haalt alsof de macbook zijn eigendom is, anders treft ie in Nederland misschien de douane en moet er een importheffing betaald worden... zo omzeil je de extra kosten.

Verder moet je in Nederland alleen nog zo'n adapter stukje voor op je acculader kopen in de AppleStore, of zo'n resistekker kopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
paulus811
9 jaar geleden
Ik typ deze reactie op een Amerikaanse Macbook Pro Retina. Je antwoord klopt vwb de garantie en douane. Alleen voor de adapter kun je een gewoon apparatensnoer gebruiken omdat de adapter een ingang heeft voor een losse kabel. Ook heb ik gemerkt dat iLive (Garageband, iPhoto en nog iets...) gratis en standaard geïnstalleerd is op een Nederlandse Macbook. Op de US versie zit dit niet. Als je vriend slim is bestelt hij de pc in een andere staat bij een bedrijf dat geen vestiging heeft in 'zijn' staat. Zo omzeil je de sales tax van ongeveer 9%. Woont hij niet in New York dan kan ik je B&H in New York van harte aanbevelen. Top service, maar de bestelsite is dicht op zaterdag (de eigenaren zijn Joods). http://www.bhphotovideo.com/c/search?Ntt=apple+macbook+pro+retina&N=0&InitialSearch=yes&sts=ps

Andere antwoorden (1)

Laat de Macbook er gewoon gebruikt uit zien, haal alle stickers er vanaf en zet er een paar goede vingerafdrukken op. Zet er ook wat persoonlijke bestanden en wat games op en het is wel geloofwaardig. Laat de doos lekker in Amerika.
Vergeet niet de actuele tijd in te stellen.
Verstandig om gelijk de taal te verandeeen naar het Nederlands voordat men de USA verlaat.
Misschien ook een idee om een gebruikte stroomadapter mee te nemen die er gebruikt uitziet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verstandig om gelijk de taal te verandeeen naar het Nederlands voordat men de USA verlaat. Nee, juist niet. Het moet lijken alsof de Amerikaanse vriend hem in gebruik heeft.