Dat is "Random-access memory", een gewoon computergeheugen.

1 gb RAM betekent de computergeheugen van 1 gigabyte.

Alleen 1 gb zegt niet veel, want het kan ook hardeschijf-ruimte.

Net zoiets als jij schrijft alleen maar 18°. Wordt dit temperatuur bedoeld of eigenlijk een cirkelgraad? Als je 18°C zo schrijft, dan is het duidelijk een temperatuur in Celsius.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ram is het geheugen in je smartphone, daarop staan: De smartphone software, je foto's, muziek sms email en eventueel filmpjes etc..
Als je alleen maar wil bellen en sms-en, is 1GB genoeg, als je echter veel apps erop wil zetten en b.v. muziek foto's en film, moet je al gauw minimaal 8GB of meer hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedoel je niet ROM in plaats van ram? volgens mij staan op ROM muziek, foto's etc.
Reddie
9 jaar geleden
@hoipiepeloi123 , ROM = read only memory. Geheugen dat eenmalig is beschreven, meestal door de fabrikant. Dat kan muziek zijn, maar meestal geen foto's.
Rom is overigens ook (vrijwel altijd) random access, maar ooit zijn de namen ROM en RAM min of meer vastgelegd, zonder dat ze echt duidelijk zijn.
RAM wordt altijd gebruikt voor geheugen wat je kunt lezen, maar wat je ook zelf kunt beschrijven.
RAM staat voor Random Access Memory. De naam stamt uit de tijd dat veel computergeheugen alleen sequentieel toegankelijk was. Je moest alle geheugenplaatsen langslopen tot je bij de goede was, daarna kon je iets met de waarde die opgeslagen was doen. RAM is dus geheugen waarbij direct de inhoud die op een geheugenplaats is opgeslagen kunt lezen of wijzigen.

In ROM zit de basissoftware om het ding te laten werken om bijv. het besturingssysteem te kunnen laden vanaf je opslaggeheugen. RAM is het werkgeheugen van de processor. Hier worden programma's die op dat moment worden uitgevoerd geladen, ook de data die erbij hoort komt daar (gedeeltelijk) in te staan. Een processor kan alleen vanuit RAM of ROM een programma draaien en alleen in RAM data bewerken.
Voor een eenvoudige telefoon is 512 MB voldoende, Doe je wat ingewikkelder dingen, of veel tegelijk dan is 1 GB beter.

In ROM noch in RAM worden filmpjes, muziek oid opgeslagen, daar is je opslaggeheugen voor. In een telefoon is dat normaliter altijd flash-geheugen. Daarvan is 4 GB wel het minimum, je kunt dan nog net een app downloaden of een track muziek opslaan. Een groot gedeelte van die 4 GB wordt gebruikt voor het besturingssysteem en de standaard geïnstalleerde apps.