Hoe is het eerste computer programma gemaakt?

de computer kent vele programma´s, maar hoe is het eerste computer programma gemaakt (dat kon niet met een programma, want dat bestond nog niet)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/computerprogramma-maakte-eerste-computerprogramma.26837
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat zie ik nu pas

Antwoorden (3)

de eerste programma's kun je het beste vergelijken met assembler, dit is de "code" die het dichtst bij de processor staat, deze is zo ontworpen dat het weet wat het moet doen met die getalletjes, want dat is dan eigenlijk het computerprogramma, een lijst met getalletjes.

In deze assembler hebben ze steeds vernuftiger programmeertalen gemaakt, die de programmacode weer kunnen omzetten naar deze assembler.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In machinetaal door programmeur Grace Murray Hopper

http://www.enotes.com/history-fact-finder/science-invention/who-wrote-first-computer-program
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het vorige antwoord is correct voor de digitale computer, denk ik (heb ik neit gecontroleerd). Maar al in de 19e eeuw ontwikkelde Charles Babbage zijn ontwerp voor de analytical engine. Dit was een computer die nooit echt gewerkt heeft (tandradaren liepen vast). Het eerste computerprogramma voor deze machine werd uitgeschreven door Ada Lovelace. Het is een beetje een theoretisch verhaal, maar misschien toch wel interessant.