Kunnen RAW-bestanden niet vanaf een camera die door een USB-kabel met de pc is verbonden worden overgebracht naar de pc?

Ik fotografeer altijd met mijn Nikon 7000 in RAW+JPEG. Bij het overbrengen van de bestanden naar mijn externe harde schijf krijg ik alleen de JPEG-bestanden te zien. De NEF's lijken niet te zijn gemaakt. Ik kan ze nergens vinden. Wie heeft een aanrader om dit probleem op te lossen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Normaal zou dat moeten kunnen, maar je weet nooit wat die fabrikanten softwarematig uitsteken.

Sluit de camera daarom niet met de usb-kabel aan maar haal het geheugenkaartje er uit en stop dit in de geheugenkaartlezer van je pc. Niet alleen gaat dit sneller, je bent zeker dat je te zien krijgt wat er werkelijk op je geheugenkaart staat.

Als je de juiste bestanden ook dan niet kan vinden kijk je best je instellingen van de camera eens na om er zeker van te zijn dat er wel degelijk RAW-bestanden genomen worden.

Als dat het geval is haal je er best je handleiding bij om na te gaan of je iets anders moet instellen of er misschien iets anders is dat je fout kan doen (misschien dat je wel kan aanvinken in de camerasettings dat ie zowel jpg+raw moet fotograferen maar dat dit in de huidige modus niet mogelijk is?).

Als ook dat niet lukt ga je best eens te rade bij je fabrikant voor ondersteuning, want dan klopt er toch echt iets niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

waarschijnlijk moet je bij Nikon even de RAW codes downloaden. Windows kan standaard niet met RAW omgaan. Als je de codecs download en installeert is het probleem opgelost.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
niko
9 jaar geleden
klopt +...alleen heten die bij nikon NEF
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bestanden zouden wel zichtbaar moeten zijn, enkel niet te openen. Dus betwijfel of dit het probleem is.