Als de laptop vol is, maar je laat de stekker erin, waar gaat de stroom dan heen?

En is dit slecht voor je computer?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Stroom gaat altijd "ergens heen", daarom heeft elke stekker dan ook twee pennen. De stroom die aangevoerd wordt door de ene pen gaat terug via de andere pen. Wat er gebeurt als de accu vol is, is dat de stroom kleiner wordt omdat de laadelektronica van de laptop de stroomsterkte regelt. Je hoeft je geen zorgen te maken over de levensduur van laptop of accu: de accucapaciteit van moderne Li-ion of NiMH batterijen neemt weliswaar af met de tijd, maar is nauwelijks afhankelijk van vaak of minder vaak opladen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij gebeurd er dan niks, alleen brand er een eventueel lampje.

Het kost ook geen extra stroom, net als met je mobiel, die stopt ook met opladen als hij vol is, want heb je ooit een melding gezien van:

"Pas op: Uw mobiel is 125% geladen, verwijder oplader om stroom en de mobiel te besparen"
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kost wel extra stroom. Maar wat je als laatste noemt komt door de druppellader techniek.
Als je accu vol is dan zal je laptop van de accu af blijven en het gewoon op je voeding gaan doen. Lekker laten zitten dus, zo begin je altijd met een volle accu als je de voeding afkoppelt.
De tijd dat je accu's regelmatig moet ontladen (soms zelf echt helemaal leeg) ligt al een tijdje achter ons (stenen tijdperk in techniek).