Hoelang mag iemand van 16 jaar per dag achter de computer zitten?

Veel ouders zeuren dat je te lang achter de computer zit, maar is het nou echt te lang? Ik denk dat het ook ligt aan hoeveel je per dag beweegt. Wat denk jij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Weet je, voor iedereen is te lang computeren slecht.

Heb je wel eens gemerkt dat mensen altijd voorover geleund zitten of neigen te gaan zitten. Alsof ze worden opgeslurpt door het beeldscherm (computer).
Dit is eigenlijk ook zo, de computer kan je helemaal opslurpen, dan weet je gewoon niet meer wat er gebeurt om je heen.

Ik spreek uit eigen ervaring. Ik zat ook tot diep in de nacht achter de computer vroeger. Spelletjes, programmeren, enz. Later is daar mijn beroep van geworden. Maar ik ben dan ook helemaal in de computer. Alles om me heen verdwijnt. Alsof je wilt vluchten van het normale leven.
Zelfs zo erg, dat ik niet eens merkt dat het giet buiten, of er een erg ongeluk is gebeurt buiten.

Ik heb er ook RSI aan over gehouden. Dat werk wil ik ook niet meer doen. Ik wil ook niet meer vluchten in de computer. Het heeft je eenvoudig snel te pakken. Net zoals deze GV.

Zeker voor jongeren, op een 1 of andere manier zijn die heel snel gegrepen. Een neefje van 10 verdwijnt ook helemaal. Ook achter de TV. Ik herken veel van mijzelf in hem.

Het is een eenvoudige manier om te vluchten. Waarvoor wil je vluchten?

Sorry ik kan je geen tijdseenheid geven, alleen maar de signalen waarvoor je moet oppassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima antwoord en herkenbaar. Een vriendin van mij die filosofe is heeft het vaak over "het scherm". Er gaat een enorm opslokkende werking vanuit . Vooral het interactieve aspect maakt het moeilijk om er van los te komen , die computer.

Andere antwoorden (6)

eigenlijk moet het minder dan 2 uur zijn... meer dan dat is ongezond had ik in een boek gelezen ofzo...

maarjah ik zit 4uur per dag op de computer en heb nog steeds goede prestaties op school, voel me nog fit enz...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik meen me te herinneren dat je vaak moe wakker wordt..
Daar zijn nog geen wetten voor... Dus je moet het doen met die ene wet die je ouders je voorschrijven en daar moet je het mee doen...

Je hebt heel snel een RSI te pakken hoor... En dan ben je veel verder van huis... Ik kan je geen exacte tijd zeggen, dat is voor iedereen anders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach ja, als ie het leuk vind, ik houd hem niet tegen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de RSI bij Xinix, krijgt ie ook per ongeluk repeterende puntjes............ ;)
als je de hele tijd achter je pc zit dus 24 uur per dag, 8 tot 10 uur kan best, mits je het verdeeld over de gehele dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
doe niet zo dom als mij vroeger ,meer als 8 uur per dag,je ogen gaan flink achteruit en altijd rood

een gewaarschuwd mens telt voor 2
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor volwassenen zegt de ARBO:
-Max. 6 uur per dag beeldschermwerk (desk).
-Max. 2 uur per dag laptop/notebookwerk (tenzij je een docking station gebruikt met een fatsoenlijke monitor en toetsenbord)

In principe, als je die 2 uur laptop/notebookwerk per dag gehad hebt, zou je lichaam dus zodanig belast geweest zijn, dat je die dag dus verder ook niet meer ander beeldschermwerk moet doen.
Dus je zou ook rekenkundig kunnen combineren: 1 uur laptop + 3 uur ander beeldschermwerk.

Indien toetsenborden beter waren (sinds ±1996 zijn bijna alle toetsenborden troep), zou je in principe langer moeten kunnen werken zonder klachten. Voor 1996 had je toetsen die respons gaven: een voelbare en hoorbare klik. 10x beter dan de huidige troep.
Muizen zijn wel beter geworden - geen lastige balletjes meer. Verder kan je beter dit doen:
1. Start
2. Uitvoeren
3. control mouse {enter}
4. Opties voor de aanwijzer: 'Precisie van de aanwijzer verbeteren' UITschakelen! Da's een rampzalige instelling die standaard AAN staat. Maar de muis gaat er zo zwaar door - vreselijk -> RSI/CTS/etc.
Nadat je dat hebt uitgevinkt, wil je waarschijnlijk wel ook de snelheid iets hoger zetten.

Met een onbetaalbaar Das Keyboard of Filco (of antiek) toetsenbord met klikkende toetsen, werkt 't computeren vele malen prettiger. Als je de toetsen niet kunt horen klikken, is 't rommel. Oftewel 99.98% van de huidige toetsenborden is rommel.

Dat zijn dan de regels voor volwassenen. Met 16 ben je bijna volwassen. Maar omdat de ARBO wel wat speling ingebouwd zal hebben met de adviezen, denk ik dat je die 6uur/2uur regel wel kunt hanteren voor een 16-jarige.

Als je naast veelvuldig computerwerk ook veel sport/beweegt, moet 't volgens mij minder kwaad kunnen om zo nu en dan wat langere tijden aan te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord is heel makkelijk. Maar misschien niet voor jou !

Zodra je dreigt andere dingen uit te stellen , of dingen niet meer te doen , of als je minder persoonlijke contacten dan vroeger onderhoudt ( dus niet via MSN, Yahoo of Hyves etc ) , dan zou het licht op oranje moeten gaan.

Zodra je niet meer "los " kan komen van de computer , je slaaptekort opbouwt, of niet meer komt eten als het etenstijd is . Zodra de computer het eerste is waar je 's ochtends aan denkt als je opstaat . Wanneer je niet gaat plassen terwijl je wel moet , totdat je voelt dat je bijna "barst ". Zodra de computer het laatste is wat je 's avonds afsluit . Dan zou het licht op rood moeten. Te veel , stop , afbreken die gewoonte !

Haha wij GV 'ers kunnen het weten :-)