Is het gevaarlijk om tegen een hacker te praten op facebook?

Vanmorgen dacht ik met mijn tante te praten op facebook messenger. Ze zei dat ze hulp nodig had met haar telefoon die zomaar uit was gegaan en ze vroeg of ik een abbonoment had ik mijn tekefoon. Ik snapte echter niets van wat ze bedoelde. Een paar uur later zei ze op fb messenger dat haar account was gehackt en dat ik niet moest reageren als ik vage vragen kreeg. Ik had dat achteraf dus al gedaan omdat ik er niets van wist. Ik heb geen belangrijke informatie aan de hacker laten weten maar kan de hacker l op een éen of andere manier toch aan prive gegevens van mij komen omdàt ik op de berichtjes heb gereageerd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K
Ritsuka
9 jaar geleden
zolang jij niet op links hebt geklikt of zo, is er niks aan de hand
Thecis
9 jaar geleden
of link omdat je persoonlijke informatie hebt doorgegeven (zoals telefoonnummers, welk abbonnement, bij wie, etc). Het gaat de meeste hackers of pfishers (ik denk idd dat dit een pfisher is) om persoonlijke info los te krijgen om daarmee hun voordeel te doen.

Antwoorden (1)

Ja, jammer genoeg wel. Er zijn tal van 'apps' die toestemming vragen om via Facebook meer gegevens van jou te weten, en ook Windows Phone 8 vraagt je continu om bij installatie van een app te vragen om het belangrijkste gegeven te krijgen: je locatie.

Voorts is het wel zo dat 'i like' in Facebook gewoon wil zeggen dat je IP-adres wordt opgeslagen (en bij zware juridische procedures ook door de gerechtelijke instanties kan worden opgevraagd).

Daar zit het probleem met een hacker: Hij moet zijn identiteit verbergen en probeert dus continu via het profiel van anderen of via dit soort apps aan die gegevens te komen door zich voor te stellen als iemand uit jouw e-mail adressenbestand, jouw tante in FB Messenger in dit geval enzovoort. Vervolgens probeert hij via andere databestanden jouw telefoonnummer te misbruiken (vandaar de vraag of je een abonnement hebt) en zo kan dat vrij ver gaan. Je leest genoeg van creditcard company's of andere instanties die gehackt waren en ook daar is de veiligheidsvraag "telefoonnummer" dan weer een volgende stap om bijv. een paswoord van je e-mail adres te laten resetten, intussen dat je facebook of een ander paswoord te laten resetten op basis van dat (anders moet het via SMS gebeuren, dan moet men je gsm al stelen of onderscheppen, is al een heel stuk moeilijker) telefoonnummer en zo gaat men stapsgewijs proberen uiteindelijk aan een rekeningnummer of bij voorkeur het VISA-kaartnummer van je tante te geraken (die wel zo'n kaart zal hebben) om dan via internet op te lichten en betalingen te doen (diefstal is bijna altijd de uiteindelijke bedoeling).

Ik kan maar een tip geven en dat is je tante meteen te vragen haar kredietkaart te laten vervangen door een andere op korte termijn, ook al is dat nogal drastisch volgens de kredietmaatschappijen zelf.

Probeer je eens de juiste vragen te herinneren of kun je je Messenger logboek hieronder niet kopiëren om mee te geven aan de vele mensen die dit nog ZULLEN tegenkomen de komende jaren?

Thx voor deze jammer genoeg belangrijke vraag! Ik had het liever anders gezien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij elk vermoeden van een hacker: altijd zoveel mogelijk detailgegevens vragen aan die persoon over ZIJN locatie, ZIJN identiteit en dan daarop ingaan (laatst had ik iemand die zijn domicilie in Parijs opgaf en toen ik begon over de fietsroute die ik daar gereden had, viel hij meteen door de mand en begon met uitvluchten dat hij daar nog niet lang woonde).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de informatie!! Ik zal eens kijken wat ik ga doen. Ik heb in ieder geval geen abbonoment. de tips zal ik gebruiken.