Jelle, je antwoord klopt helaas niet helemaal. De toetsenbord layout die wij momenteel gebruiken is gebaseerd op de eerste typemachines. Bij de allereerste modellen zaten de toetsen die het vaakst gebruikt werden inderdaad onder de vingers geprogrammeerd zodat ze makkelijk te bereiken waren. Echter hierdoor kwam het vaker voor dat de hamertjes die de letters op het papier printen in elkaar bleven hangen omdat ze naast elkaar stonden. Men is toen opzoek gegaan naar een layout waarbij de meest voorkomende letters het verst uit elkaar stonden. Sindsdien gebruiken we deze, inefficiente, layout nog steeds omdat mensen eraan gewend geraakt waren. En dat terwijl we nu electronische toetsen gebruiken waarbij het oorspronkelijke probleem niet zou optreden...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dit komt door de toetsen die het meeste gebruikt worden onder de vingers zitten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij de Azerty komen de letters die in de Franse taal veel worden gebruikt beter tot zijn recht, en het is een franse "uitvinding".

De Querty is de Amerikaanse tegenhanger.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het Belgische toetsenbord is eigenlijk een Frans toetsenbord. Wij gebruiken de Amerikaanse layout, hoewel bij een echt Nederlands toetsenbord sommige speciale tekens op een andere plek zitten.