Vanaf welke leeftijd is het verantwoord om je kinderen op internet te laten en welke maatregelen kun je het beste treffen?

Het internet is een middel welke verschillende soorten (verkeerde) informatie aan je kind kan geven. Chatten met verkeerde mensen, porno, geweld, intimidatie, etc.
Vanaf welke leeftijd is het verantwoord dat je je kind op het internet kunt loslaten en welke maatregelen kan je het beste treffen zodat je ze het beste beschermd?
Graag tips.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Zolang een kind kind is denk ik dat het verstandig is om altijd onder begeleiding van de ouders achter internet te gaan. Samen kijken samen computeren. Handig is om structuur aan te bieden van zo laat tot zo laat gaan we even samen zitten. Daarna gaat de computer uit. Ik zou niet mijn kind "als zoethouder het internet zelf laten onderzoeken. Ook niet zonder afgesproken tijden. Er is meer dan internet. Er is een strakke lijn en afspraken qua tijden. Wanneer je thuis bent en ook als je niet thuis bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo mag ik het horen +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij betreft heb je volkomen gelijk :)

Andere antwoorden (8)

Netnanny installeren... Maar dat moet je al doen als ze heel klein zijn... Zijn ze groter dan ben je te laat, dan omzeilen ze dat toch...

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zou ze op het net laten als ze daarom vragen... Maar dan moeten ze dat wel zelf vragen, dat is voor mij de ondergrens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf ben ik van mening dat je ze beter al vroeg kunt laten internetten en ze daarbij begeleiden.
Mijn dochter van 5 speelt spelletjes op het internet. Ik leer haar nu hoe ze op de pagina's die ze wil kan komen. Je kunt het toch niet tegenhouden, internet moeten ze al vroeg hebben. Op de middelbare school gaat het huiswerk hier al via mail en via hyves. Dan zijn ze net 12.

Ik wil zelf de computer in de huiskamer hebben. Zo kan ik zien wat er gebeurt. Je kan idd ook een programma of parental advice activeren zodat ze niet op pikante pagina's kunnen komen. Maar ja zo lang er geinternet wordt in de huiskamer hoef je daar ook niet echt bang voor te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 hier ook altijd de pc in de huiskamer
Als je vista hebt of hoger dan is er ook een sectie ouderlijk toezicht onder configuratie scherm
Buig je daar eens over.
Bedenk dat ze op de eerste klas lagere school al met computers aan de slag kunnen.
en dan gaat het hard.
12 jaar is een goeie begin leeftijd
tips: geen webcam op de pc op hun eigen kamer als ze die hebben of krijgen.
gewoon in de huiskamer is de beste plaats
en probeer de EO filter eens
Die werkt perfect (deed mee met de betatest.)

Toegevoegd na 4 minuten:
voor kinderen jonger dan 11 jaar is er ook mybee zie link
is en goeie om ze op het "echte" internet ?
voor te bereiden
of zoek op google eens op kinderbrowser

Toegevoegd na 8 minuten:
nog maar 1 als je zelf redelijk geod met intenet overweg kan probeer eens tester te worden ik heb gen kinderen maar jij wel dus is een paar weken gratis proberen
en leuke cd gratis ;)
capthavoc
14 jaar geleden
Altijd moeilijk met kinderen.
Wanneer wel, wanneer niet.....

Het kind geeft het zelf vaak aan en je kunt beginnen met voor het kind in de favorieten sites te zetten waar ze iets nuttigs of zinvols mee kunnen doen.
In het begin zullen ze daar gebruik van maken.

Wanneer zij zelf gaan zoeken is het handig om bepaalde sites te blokkeren, dit kun je doen onder Extra, rechts in de menubalk
>>internetopties>>pravicy. Maar dan moet je wel héél veel blokkeren.

Wat ik wel deed is de internet bestanden bekijken en wanneer ik daar sites vond waarvan ik het niet oké vond, blokkeerde ik deze sites.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat kinderen nooit alleen internet blijf erbij of houd het op afstand in de gaten.
installeer een host file zodat ze niet op ongewenste pagina's kunnen komen.
maar stel oon een filter in.
lees regelmatig even hun hyves door en msn berichten(tot dat ze 16 zijn)
kijk voor meer tips op onderstaande link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kinderen zijn nu 9 en 10 en ze mogen onder mijn toezicht op hun hyves, maar die heb ik afgeschermd voor vreemden en ik houd in de gaten dat er bijv geen pesterijen onder andere kinderen ontstaan door regelmatig zelf in hun account in te loggen.
Op bep spelletjes sites mogen ze spellen spelen.
(dus vooraf door mij goedgekeurd)
En als er iets op gezocht moet worden gebeurt dat met mijn toezicht. Ze mogen niet vrij op internet rond speuren.

Ik denk dat je zo gaandeweg je kinderen kan leren en begeleiden wat veilig is en ze zo ook bewust maken van dat niet alles wat je kan vinden je ook wil weten.
Denk dat ze vanaf een jaar of 15 a 16 wel aardig overal van af weten en ze redelijk zonder toezicht internetten kunnen. Bovendien krijgen ze natuurlijk ook steeds meer behoefte aan privacy en bijv eigen email.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rond een jaar of zes lijkt mij. Er zijn hele educatieve en speelse kindersites. Kijk maar eens bij Startpagina voor kids. Wel helpen en erbij blijven anders zijn al je instellingen verandert op je computer ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4 jaar ong. als ze kunnen typen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een heel wijs antwoord -