is het mogelijk om mijn tv aan te sluiten op een harde schijf die ook aangesloten is op mijn pc?

Mogelijkheden met nieuwe tv?

Als 1 van de weinige heb ik nog een ouderwetse koelkasttv. Nu wil ik een nieuwe tv kopen en het ook perfect regelen.

Nu wil ik geen losse dvd´s en cd´s meer maar alles op een harde schijf. Hoe is zo iets te regelen. Is het eventueel ook mogelijk om een soort van harde schijf bij de modem te zetten zodat ik ook een automatische backup heb van mijn pc. Zelfs kan downloaden van mijn pc en dan afspelen op tv?

Is het dan ook mogelijk om via een smart tv televisie te kijken via bijvoorbeeld allekanalen.nl zodat ik mijn abonnement ook kan opzeggen?
Waarschijnlijk wordt het een samsung tv met soundbar.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het kan, bijvoorbeeld als je een NAS koopt die je via een netwerk op je PC aansluit en je hebt een TV met een netwerk aansluiting. (beste is als je TV DLNA ondersteund, of een moderne variant hiervan).
Maar er zijn meerdere mogelijkheden tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je een NAS (netwerk HD('s)) koopt met DLNA server kun je op zo'n beetje elke hedendaagse TV dat wat erop staat afspelen. Daar kan ook software bij zitten voor backup doeleinden maar dat kan natuurlijk ook anders geregeld worden zoals drive image xml kun je via de win eigen taakplanner configureren voor automatische backups. Win eigen backup features zijn wellicht ook te gebruiken echter om de backups naar een netwerk locatie weg te schrijven is wel een pro of hogere versie nodig.

In hoeverre je allekanalen.nl kunt weergeven op de tv zal een beetje vd tv afhangen. Ik weet niet of er een allekanalen.nl app voor samsung smart tv's beschikbaar is. Dat zou doorgaans het beste werken. Anders moet je daarvoor de ingebouwde browser van zo'n smart tv gebruiken maar die zijn vaak best beperkt dus geen garantie dat dat goed werkt dus iig goed opletten welke hardware er achter de smart functies zit dus processor en geheugen met name (als je zo'n browser veel gaat gebruiken dan is een tobo/touchpad combo aan te raden, bv de logitech k400 of rapoo e2700).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ongeveer...

Wat je nodig hebt is een homeserver. Eigenlijk is dat bijna hetzelfde als een NAS maar op lange termijn goedkoper (want te upgraden ipv hele nieuwe NAS kopen als de NAS volledig vol staat).

Eigenlijk hebben we het dan over een gewone pc die geïnstalleerd wordt als een server (een oude pc met nog wat uitbreidingsmogelijkheden qua opslag volstaat reeds). Qua software daarvoor heb je keuze zat, van de 'gewone' serverversies van linuxsystemen tot een amahi-hda of dergelijke projecten. Probeer er eerst eens een aantal uit. Amahi lijkt mij persoonlijk de meest gebruiksvriendelijke. Tip: doe dat met een volledige Fedora-installatie. Dat wordt volgens amahi niet ondersteund maar draait hier zonder problemen.

Als je de server ook voorziet van een dlna-server kan de tv met een dlna-client alle ondersteunde bestanden afspelen van de gedeelde opslaglocatie.

Terwijl kan je pc van deze opslaglocatie gebruik maken om z'n backups te stockeren. Wil je dat automatisch laten doen dan heb je degelijke backupsoftware nodig. Ik heb zelf al tal van backupoplossingen geprobeerd om naar een netwerklocatie te backuppen en er is er maar eentje die ik nooit de mist in weet gaan: Acronis True Image Home.

Een alternatief is je backups archiveren met winrar. Je kan winrar dan aansturen met een batbestandje dat je met de taakplanner laat lopen. Maar je hebt dan niet alle mogelijkheden van degelijke backupsoftware zoals het maken van incrementele backups en versieketenbeheer.