Maakt het een verschil in audio kwaliteit als je een MP3 van bitrate 128 naar 256 omzet ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leer dit en leer het voor goed: Kwaliteit kan je nooit verhogen. Kwaliteit kan je alleen beter proberen te behouden. 128>256=128 (qua gehoor dan, qua ruimte heeft het wel de nadelen van 256 bps bestanden, de actie is driedubbel negatief -tijd, -kwaliteit -ruimte)
CD>256=256

Het beste antwoord

Nee, daarmee zal de kwaliteit niet toenemen. Er zou wel een verschil zijn als je de originele audio file had, en die naar 128kbit/s en naar 256kbit/s om zou zetten; waarbij de 256 kbit file dus 2 keer zo veel gegevens bevat. Die gegevens kun je niet terughalen door de 128kbit file naar 256kbit om te zetten.
gvrox
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt helemaal. Mooi duidelijk antwoord. +1
Thecis
10 jaar geleden
Zelf gebrukte ik altijd 192 kpbs omdat ik wel degelijk het verschil hoorde ivm 128 kbps. Maar hoger dan 192 kpbs kan wel, maar de meeste apparatuur zal het verschil niet onderstuenen (wel eens bij een audiospecialist het verschil kkunnen horen, maar dat was high-end apparatuur (ook high end geprijsd, eindversterker van 100k euro... met dito andere componenten)). @gvrox
Overigens zal de kwaliteit wel iets beter worden met opwaarderen. Je kan met slimme algoritmes wel iets terughalen, mar de kwaliteit zal absoluut niet kunnen tippen aan wanneer je het rechtstreeks met 256 kbps ript.
gvrox
10 jaar geleden
@thecis: als je het signaal eerst bewerkt voordat je het opnieuw encodeert naar 256kbit dan zou dat kunnen ja, maar niet door alleen maar te converteren naar 256kbit (zoals de vraagsteller zegt).