wat zijn die meldingen en enquêtes die ik continu krijg op internet en hoe krijg ik ze weg?

hallo,
sinds 2 weken ongeveer krijg ik op bijna elke site waar ik kom meldingen van enquêtes en van producten die te koop zijn enzovoort. ik denk dat het voor het eerst kwam toen ik de eerste keer miniinthebox bezocht… ik ben het niet zeker maar denk het wel. er staan foto's van die dingen hieronder.
sindsdien is mijn internet ook slechter, maar dat kan ook gewoon aan ons internet liggen want die sukkelt wel vaker…
en o ja, sinds dat gebeurt is mijn standaard zoekmachine bing, in plaats van google. ik probeer het heel de tijd te veranderen en in het menu van Safari (deze gebruik ik) staat google ook ingesteld als standaartzoekmachine, maar dit is dus niet zo.

nu heb ik eigenlijk 2 vragen:
1. wat is dit? is dit een virus?
2. hoe krijg ik het weg, want het is echt vervelend.

bedankt!

ps. zoals je misschien gelezen hebt, gebruik ik Safari. ik heb een macbook air dus cdroms en dergelijke lukt niet...

Toegevoegd na 1 minuut:
nog iets vergeten: hierboven staat er het woord macbook. bij mij is dit nu blauw geworden met een streep onder. als ik er nu met mijn muis op ga staat er een klein venster met een advertentie van iets van een macbook...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

ik heb ook een mac ik gebruik daar geen safari overigens
maar dit is wel een soort hijack browser achtige adware ???
wel apart voor een mac !

Dat kan zijn omdat er in je browser een add on/plugin o.i.d is geinstalleerd ?
of er is toch een programmaatje geinstalleerd dat er af te halen moet zijn ?
ik ken safari niet zo goed ik gebruik chrome

Want dit is vaak toch iets in je browser althans ik kan me niet voorstellen dat die en apart programmaatje is daarvoor zou je uitgebreid toestemming moeten hebben geven
en dan nog die programma kan lijkt mij geen goedgekeurde bron van apple krijgen

ik wil je eventueel wel helpen via teamviewer ?
want ik ben wel benieuwd hoe dit zit !

ik stuur je wel een pb als je hier reageert
capthavoc
10 jaar geleden
capthavoc
10 jaar geleden
Het lijkt mij eigenlijk onmogelijk dat het "stiekume" software is
dus moet het via je browser zijn binnen geslopen
kijk toch eens bij de info venstertje is zie bijv ads van save keep en iets van right coupon
Dat zou je dus ook moeten kunnen deinstalleren door de ext of plugin te verwijderen ?

zie de help file van safari ??
zekers is dit een virus/ hijack.
scanners draaien, en hopen dat er 1tje is die alle troep eraf haalt.
dan ben je ook meteen weer van bing af. zit vaak bij die hijacks. je kunt niet zelf google weer instellen als standaard, of door een plug-in oid te wijzigen of een "programma verwijderen" uit het systeem. deze dingen herinstalleren zichzelf.

avg vindt ze "redelijk"
microsoft security essentials vindt deze malware vrijwel nooit.
malwarebytes is er een echte kei in. (1 maand gratis dacht ik): https://www.malwarebytes.org/downloads/

sterkte!