wat voor stroomtoevoer hebben videokaarten nodig?

ik wil graag een nieuwe videokaart kopen en nu wil ik weten wat voor stroomtoevoer elke videokaart nodig heeft.
ik heb mijn pc al even open geschroefd en zag dat er 350 Watt stond.
als ik een paar videokaarten bekijk, bijvoorbeeld een club 3d hd 6670, dan staat er al gouw 400 Watt of zelfs 600 (dat weet ik niet meer precies).
op andere sites of soms zelfs op dezelde site staat dan ook bijvoorbeeld 66 Watt.

waar moet ik nou naar kijken?
want 400 Watt voor een niet al te nieuwe videokaart lijkt mij toch behoorlijk veel.

Toegevoegd na 1 minuut:
De 350 Watt van mijn pc staat trouwens achter BASIQ POWER

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
350watt is aan de karige kant, zeker met een "merkloze voeding" (lees geen A-merk voeding). Je zal dus eerst een betere voeding moeten gaan halen of gokken dat de kaart het volhoudt op die voeding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en hoe bedoel je gokken dat de kaart het volhoudt?
en zijn er ook videokaarten van radeon HD die wel kunnen op mijn pc? er zit trouwens ookal een videokaart in mijn pc alleen die zit volgensmij aan zo'n heel moederboard vast dus die kan ik niet weghalen, is hierdoor de maximale stroomtoevoer nog kleiner dan 350 Watt? en waarom staat op sommige sites bijvoorbeeld maar 66 Watt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi silveltman, Op de volgende site kun je precies zien welke videokaart hoeveel watt maximaal kan verbruiken. Ook kun je videokaarten met elkaar vergelijken, niet alleen qua aantal watt maar ook qua kloksnelheid en geheugen. http://www.hwcompare.com/ Tevens zou ik met een voeding van 350 watt geen al te nieuwe kaart erin stoppen, maar de HD 6670 verbruikt volgens de site maar 63 watt dus dat wil misschien nog wel lukken. Let wel dat deze kaart niet echt geschikt is voor hedendaagse games. Volgens mij verbruikt geen enkele standalone videokaart vandaag de dag 400 watt...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
oke duidelijk antwoord dankjewel, ik hoef ook niet al te nieuwe games.
gewoon wat gratis games de rest speel ik op console.
ik zal de site ff checken

Het beste antwoord

Wanneer je een reeds gebouwde PC koopt zorgt de producent ervoor dat de voeding precies genoeg, of net een paar Watt meer levert voor de zekerheid. Extra hardware aansluiten op die voeding gaat dus hoogstwaarschijnlijk niet lukken.

Dat op sommige sites een hogere wattage aangegeven wordt is mij ook niet helemaal duidelijk. Misschien gaat dit om een bepaalde build van een PC, maar dat durf ik niet te zeggen omdat ik niet weet over welke website je het hebt.

Het beste wat je kunt doen is dus een nieuwe voeding halen, mits je ruimte genoeg hebt op je moederboord om een videokaart te plaatsen.

Ik help je graag! Stuur maar een privé bericht als je nog ergens hulp voor nodig hebt.

Met vriendelijke groet,

JoooostB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is volledig afhankelijk van de gebruikte videokaart.

Zoek naar de informatie betreffende de gewenste videokaart op de website van de fabrikant. Daar zal staan welke voedingsaansluitingen de kaart heeft. Die moet je dus ook op je voeding voorzien. Als je voeding deze standaard niet heeft: geen nood. De fabrikant levert meestal wel wat adapters mee om op je vrije molex-aansluitingen te plaatsen.

Dan moet je alleen nog controleren of je voeding zwaar genoeg is. Kijk eerst naar de 2 zwaarste verbruikers in je pc: die grafische kaart en je cpu. Zoek van beiden op (op de site van de fabrikant) wat de TDP's zijn. Tel deze op en reken daar nog zo'n 90 watt bij voor de overige componenten van je systeem. (tenzij je uitzonderlijk veel harddisks of optische drives hebt, dan zal die 90 watt niet volstaan). Breng dan nog het rendement van de voeding in rekening en je weet hoeveel deze moet kunnen leveren. Controleer dan je huidige voeding. Voldoet deze niet? Dan zal je ook deze moeten vervangen.

Je huidige grafische kaart zal normaal gezien altijd te vervangen zijn tenzij het een onboard gpu is.