Hoe verwijder ik rare bestanden van mijn USB stick, die ik er niet zelf op heb gezet?

Ik had op mijn USB stick verschillende bestanden staan, onderverdeeld in mappen. In 2 mappen zitten nu niet meer de bestanden die ik erin gezet heb, maar hele vage bestanden (zie foto voor print screen). De bestanden die er stonden heb ik nog wel in een back-up, dat is het probleem niet, maar ik wil de bestanden graag van mijn USB stick afkrijgen. Als ik ze probeer te verwijderen, krijg ik de melding dat de bestandsnaam ongeldig of te lang is. Probeer ik die te veranderen, dan krijg ik dezelfde melding. Gevolg is dus dat ik ze niet kan verwijderen.
De bestanden lijken heel groot te zijn, maar in werkelijkheid zijn het lege mappen of bestanden.
Ik heb de virusscan over de USB gehaald, maar die kan de bestanden niet openen en daardoor niet controleren. Ik ben wat op internet gaan zoeken en kwam toen op de DDR Pen Drive Recovery. Daar heb ik demoversie van geïnstalleerd en ook op mijn USB losgelaten, maar zonder resultaat.

Dus mijn vraag: weet iemand hoe ik die bestanden weg kan krijgen? En als iemand weet hoe de bestanden er op kunnen zijn gekomen hoor ik dat ook graag!
Eventueel mag de hele USB leeg, omdat ik de bestanden wel elders opgeslagen heb.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Aan de namen, de tijdstempels, en de grootte van deze bestanden kun je zien dat het eigenlijk pure chaos is wat er op je USB-staaf staat. Windows doet z'n best die chaos te interpreteren alsof het geldige informatie zou zijn, maar dat is het dus niet.

Dit betekent dat je USB-staaf op één of andere manier 'corrupted' is geraakt. Dat kan komen door een hardware-fout (ofwel: USB-staaf kapot). Het kan soms ook komen doordat je de USB-staaf zomaar uit de computer trekt zonder een 'Hardware veilig verwijderen' te hebben gedaan. Als Windows op dat moment nog maar een deel van de informatie naar de staaf heeft geschreven en de rest nog niet, staat er op dat moment "halve" informatie op de staaf, die dus ongeldig is.

Hoe dan ook, er staat nu chaos op je USB-staaf. De beste methode is waarschijnlijk: het ding opnieuw formatteren. Kies dan niet voor 'snel formatteren', maar doe een uitgebreide formattering. Dat duurt (veel!) langer, maar dat komt doordat Windows enkele tests uitvoert om te kijken of de informatieoverdracht en -opslag nog wel betrouwbaar is. Als er echt een probleem in je staaf zit, merk je dat waarschijnlijk tijdens die controle.

Ook als het formatteren goed gaat, zou ik de informatie erop zetten, maar het niet direct vertrouwen. Eerst maar eens kijken of de informatie er een week later nog steeds op staat. En dan niet alleen kijken of alle mappen en bestanden nog aanwezig zijn, maar ook of je de bestanden nog van je USB-staaf naar je harde schijf kunt kopiëren, en of je de bestanden dan kunt openen, en of ze dan nog zinnige informatie bevatten.

Dit was een lang antwoord; ik hoop dat je wat aan de achtergronden hebt. Samenvattend:
--  Er staat nu ongeldige informatie op je USB-staaf.
--  Oplossing: formatteren en dan goed controleren of hij nog betrouwbaar is.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leuk voor de scrabbeltafel "usbstaaf" :) Maar persoonlijk zou ik de usbstick vernietigen.. Niet meer vertrouwen die stick. Het kost nog geen tientje en het gezeik wat een onbetrouwbare usb stick kan opleveren is enorm. Wel nette uitleg overigens.