Hoe zie je het verschil tussen Indi en scene files?

Onder downloaders wordt er onderscheid gemaakt tussen indi en scene files. Waarbij scene beter wordt gewaardeerd zover ik dat begrijp. Mijn vraag is dus hoe onderscheid je deze twee. Met google kom ik niet verder.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Hoe zie je het verschil?

Dat kan je niet altijd zien. Maar even de uitleg.

De Scene heeft een aantal door de scene zelf vastgestelde regels om met content om te gaan, dus hoe je het conveteert, in welke groottes en met welke kwaliteit etc. Indies houden zich niet aan die regels en doen wat ze zelf als goed of leuk zien. Als jij of ik morgen iets op een nieuwsgroep zetten en ons niet of zelfs expres niet aan de regels houden (waar we ons ook niet aan hoeven houden) zijn we indi.

Het kan dus zijn dat een indi hogere of lagere of wisselende kwaliteitsnormen aanhoudt. En op een andere manier bestanden aanbiedt.

Ik heb zelf een hekel aan de nog altijd toegepaste CD=700MB uploads. Films van 2100MB die dan in drie delen te kijken zijn. Er is geen mensch meer die zijn collectie op CD brand, maar de regels (ik weet niet deze nog steeds geldt) worden nog steeds zo toegepast. Ook duurde het enorm lang voordat van Avi/Xvid afgestapt werd en x264 volledig werd omarmd. Er zijn notabene nog steeds xvid uploaders... in 2014.

Dat mensen scenereleases hoger waarderen komt doordat je altijd weet dat de kwaliteit dan een bepaalde kwaliteit is.

http://scenerules.irc.gs/