Wat zijn de verschillen tussen een vormgever en een online-vormgever?

Veel vormgevers voor 'oude media' denken dit ook voor websites e.d. te kunnen. Is dit ook het geval?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik denk het wel. Neem nou Jaap Drupsteen, die ziet de mogelijkheden van nieuwe technieken. Al heel lang.

Bronnen:
http://www.drupsteen.nl/

Niet zomaar. Als vormgever moet je ook je medium begrijpen. Als je iets vormgeeft voor een papieren uitgave, hou je er bijvoorbeeld rekening mee op wat voor papier je met wat voor druktechniek welke effecten kunt bereiken. Bij online vormgeven heb je hele andere zaken om rekening mee te houden, bijvoorbeeld hoe iets overkomt op verschillende schermen, in verschillende browsers etc. Bovendien moet je begrijpen dat mensen op een andere manier naar een scherm kijken dan naar een papieren uitgave. Een reclame die op papier goed werkt, kan op een website zijn boodschap totaal verliezen omdat mensen niet bereid zijn te gaan 'puzzelen' om een beeld goed te begrijpen. Ten slotte moet je (net als bijvoorbeeld bij druktechnieken) kennis hebben van de technische kant van de zaak, anders kun je er nooit uit halen wat er in zit. Ik ben ervan overtuigd dat vormgevers die zelf bijvoorbeeld ook een beetje overweg kunnen met html en java, beter in staat zijn om websites vorm te geven dan mensen die alleen een programmeur hun tekeningen kunnen geven of een beetje aanklooien in de wysiwyg interface van Dreamweaver.

Een traditionele vormgever werkt inderdaad met papier en moet daar zijn ideeën op los laten. Creatief bezig zijn dus. Een online vormgever moet ook creatief zijn maar heeft met heel andere technieken te maken. Een website word vorm gegeven door middel van CSS (Cascading Style Sheets) en dat is eigenlijk puur tekst waarmee je toch een website een, naar jouw idee, ideale vorm kunt geven.

Vormgeving voor websites is toch net even een andere tak van sport. Het is een groot voordeel als een online-vormgever wat kennis heeft van HTML en CSS, zodat ze niet met ontwerpen aan komen zetten die (bijna) niet realiseerbaar of gewoon onhandig in gebruik zijn. Veel ontwerpers zien een website helaas nog als een canvas waarop je kan tekenen, maar dit is niet zo. Een website heeft dynamische inhoud en moet naar beneden kunnen groeien op het moment dat er meer content is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100