Kan ik een film streamen (bekijken) vanaf mijn netwerk schijf vanaf een ander locatitie?

Binnen mijn netwerk heb ik een harddisk aangesloten (via de usb poort van de router). Deze harddisk is vanaf buiten via FTP aanspreekbaar (inloggen op mijn netwerk) Mijn router (Cisco) is voorzien van een mediaserver (DNLA). Thuis is het afspelen van een film vanaf de HD die in het netwerk hangt geen enkel probleem. (via verkenner)
Maar hoe krijg ik het nu voor elkaar om ergens anders vandaan (dus buiten mijn netwerk / ipadres) met een mediaspeler in te loggen om mijn router om dan vervolgens een film te bekijken (streamen)
Is dit mogelijk? zonder stotteren !

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Ja zeker, het is vooral afhankelijk van je uploadsnelheid en de downloadsnelheid van de locatie waar je die film wil kijken. Je zegt zelf dat je via FTP kan inloggen, als je dat doet en die film dan gaat downloaden, dan kun je daarna die film bekijken. Maar streamen wordt moeilijker. Je zou het met een HTTP-webserver kunnen proberen, zoals Apache2. Die kun je dan zetten op een energiezuinige computer. Persoonlijk zou ik dan kiezen voor de Raspberry Pi, dat is een kleine goedkope computer (model B, rev. 2, de duurste maar wel de uitgebreidste kost ongeveer € 35,-) Je hebt er dan nog geen behuizing bij, maar die kun je voor minder dan een tientje erbij kopen, net zoals een netwerkkabel, en een SD-kaartje. Met de software PuTTy kan je hem via je computer instellen, maar je moet er eerst een besturingssysteem opzetten. Hij werkt alleen met Linux-besturingssystemen. Het is Linux, dus het niet zo makkelijk als Windows. Hier kun je kijken hoe je hem moet instellen en installeren: http://www.raspberrypi.org/.
Hier kun je zien hoe je een webserver met Apache2 in moet stellen: http://www.instructables.com/id/Raspberry-Pi-Web-Server/.
MySQL en PHP heb je niet nodig. FTP wel, maar dat staat ook in dezelfde link. Dan moet je via FTP je films uploaden via FTP naar de Raspberry Pi, of je doet helemaal niets met FTP op de Raspberry Pi (bijvoorbeeld vanwege het weinige geheugen) en je stelt de webroot in op die externe schijf van Apache. Zet dan poort 80 open op je router. Vanaf nu is het mogelijk om van buitenaf via een mediaspeler naar je films te kijken, door de link in te typen in deze vorm: http://je-ip-adres/bestandsnaam.formaat, zoals http://127.0.0.1/test.mp4.