Hoe worden afbeeldingen omgezet naar de broncode: 0 en 1tjes? Gebeurd dit pixel per pixel?

Ik weet dat alle informatie wordt herleid tot 1 en 0, maar hoe zit dat precies met afbeeldingen? Elke pixel heeft ook nog eens zijn eigen kleur. Hoe worden al die gegevens verwerkt in een bestand?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Leuke vraag! Een afbeelding bestaat uit punten, pixels (=picture elements) genaamd. Elke pixel heeft een kleur, die weer is opgebouwd uit een rood, groen, en blauw component (in de RGB kleurenruimte, er zijn ook andere kleurenruimtes). Elke kleurcomponent heeft een bepaald bereik. Bij 8 bits bereik zit de kleur tussen 0 en 255 (omdat je met 8 bits 256 combinaties kunt maken). Voorbeeld: Zwart is R=0,G=0,B=0; Geel is R=255, G=216, B=0; Wit is R=255, G=255, B=255. Als je betere kwaliteit van de afbeelding wilt, moet je meer pixels opslaan, maar ook meer bits per kleur reserveren. Dus elke punt in je afbeelding wordt beschreven door 3 getallen. Deze getallen kun je vervolgens binair uitdrukken. Een gele punt in een plaatje staat in de computer als: 111111111101100000000000 (dit is de 255,216,0 binair geschreven). In een bestand wordt bijna altijd een vorm van compressie toegepast, om ruimte te besparen. JPG, GIF en PNG bestanden zijn gecomprimeerd. BMP niet. Compressie is weer een heel ander onderwerp.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100