Zit er een chip in de ID-kaart waarmee de overheid je kan volgen?

Het zal mij niet verbazen als de overheid in het geheim de burgers ook kan volgen door middel van de ID-kaart of paspoort. Is het ooit ontdekt dat er een chip zit in de ID-kaart of paspoort?

5.6K
fremar
10 jaar geleden
ha,je bent daar nu
Ritsuka
10 jaar geleden
Nee
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom zou de overheid je ID nodig hebben. Je checked in en uit met je ov kaart, je betaald met je pinpas en zo zijn er nog veel meer plekken waar je geregistreerd wordt. Daar is geen chip in een ID-kaart voor nodig.

Antwoorden (1)

Je bedoelt met 'volgen' het achterhalen van de positie door middel van GPS? Er zit in een ID-kaart geen GPS-module, dus dat is onmogelijk. Ook heeft de kaart geen internetverbinding om je locatie te verzenden.

De enige chip die er in een ID-kaart zit is een Near Field Communication (NFC) chip, waarmee bepaalde apparaten de gegevens uit je kaart kunnen uitlezen.