onze website beheerder is opgestapt, hoe komen wij te weten hoe onze website werk zodat een ander de website voort kan zetten ?

Toegevoegd na 1 dag:
Extra uitleg:
De website is van > en behoort bij de vereniging.
De vereniging betaald voor het hosten enz. uit eigen middelen.
De beheerder die een aantal jaren de website onder z'n hoede had is uit de vereniging gestapt.
En is niet van plan om de gegevens die nodig zijn om de website te onderhouden, besturen enz. over te dragen.
Dat is een groot probleem voor de vereniging lijkt mij.
Dus om aan alle ellende een eind te maken lijkt het mij beter om een nieuwe website te (laten) maken, zodat we van het gedonder af zijn.
Tenzij een van jullie een antwoord hebben waar ik mee verder kan.
Het is natuurlijk moeilijk kersen eten met iemand die totaal niet mee wil werken, toch?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
ronron1212
10 jaar geleden
een goede beheerder weet dat wel

Antwoorden (3)

Je zult aan je website beheerder moeten vragen of hij alle gegevens over wil dragen aan zijn opvolger: de gegevens van het bedrijf waar de site gehost wordt, welke passwords hij gebruikt heeft, of hij een CMS gebruikt heeft en zo ja: welk, welke databases er draaien achter je website...
Een beetje website beheerder kan vrij snel zien hoe een site is opgebouwd en wat er allemaal achter hangt. Maar de basale gegevens zul je toch van de oude beheerder moeten krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Stippel,
Maar als hij het vertikt om de gegevens over te dragen, wat dan.
is dan makkelijker om de hele handel te verlaten en maar een nieuwe te (laten) bouwen.
Als hij niet mee wil werken om de gevens en het programma waar de website is opgebouwd is niet afstaat hebben we toch een probleem?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dan heb je een probleem. Misschien dat je in overleg met de provider nog wel wat dingen kunt achterhalen, maar dan moet je wel weten waar de site gehost wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Stippel
De gegeven waar de site gehost wordt die hebben we allemaal wel, maar het gaat zuiver over website zelf. De wachtwoorden enz. en het programma.
Als de oude beheerder geen gegevens wil/kan geven dan is het een stuk lastiger.
Het is niet moeilijk om te achterhalen waar je website gehost wordt. Je kunt je hosting provider wel vragen of zij je FTP inloggegevens kunnen verstrekken/resetten.
Je hebt dan in ieder geval via FTP toegang.
Vervolgens zul je achter de inloggegevens moeten zien te komen van de beheer-omgeving. Als dit Joomla is, kun je wellicht nog het wachtwoord wijzingen met een trucje...Zie link.

Maar wellicht kun je de nieuwe beheerder vragen of hij dit soort dingen voor je uit kan zoeken. Hij heeft er waarschijnlijk meer kennis van en weet wat hij nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet. De betreffende website beheerder is opgestapt en wilt zo te horen stoppen met de website, dus jij kan niet doorgaan met zijn product, dat zou betekenen dat je plagiaat pleegt, en dat is verboden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De beheerder is niet per defenitie de eigenaar van een website.
Hij onderhoudt hem alleen voor de vereniging of het bedrijf. Via een nieuwe website ben je inderdaad wel van een hoop gezeur af, maar ben je ook al je oude materiaal kwijt. Het ligt er een beetje aan hoe groot de website was.
Als je een behoorlijke website had, dan zou ik zeker kijken of er via de provider niet wat te regelen is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ligt er aan hoeveel rechten de beheerder heeft geclaimd .