kan je de grootte van het beeldscherm aanpassen bij windows?

Ik heb nu een laptop en wil misschien een macbook kopen met een scherm van 13 inch. Ik wil kijken hoe groot dat precies is en mijn scherm daar dus op aanpassen. Is het mogelijk dat ik mijn scherm dus verklein naar een bepaalde grootte?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

De (native) resolutie van een Macbook Air 13" is 1440x900.
Van de Pro is dat 1280x800 of 2560x1600 met high resolution retina display.
Wil je een vergelijk maken van de Pro met retina display dan zal dat moeilijk worden, want de dotpitch is 2x hoger dan die van gewone lcd schermen. Meeste laptops kunnen deze zeer hoge resolutie van 2560x1600 niet aan en dat is dan ook niet in te stellen.

Wanneer je op je huidige laptop in de software de schermresolutie aanpast, is door auto-scaling wat standaard aan staat, het scherm volledig gevuld en zal alles alleen maar groter tonen. Niet echt een goed vergelijk dus.

Toch kun je een aardige indruk krijgen door het volgende te doen:
1. Zet de beeldscherm instellingen binnen de software van je laptop op een van de bovenstaande resoluties en start opnieuw op.
2. Bij de meeste laptops kun je bij de instellingen in het bios de video modus aanpassen. Dat doe je direct na aanzetten van de laptop , dus niet vanuit windows. Druk daarvoor tijdens opstarten voor del-toets, F12, F2 of de toetscombinatie die gebruikt wordt om in de setup van de laptop te komen.
De optie die je moet kiezen heet, afhankelijk van het merk, "video mode fill" on/off, of "screen scaling" on/off, of iets vergelijkbaars. Zet dit op "off".

Dit laatste zorgt ervoor dat het beeld niet naar volledige grootte gaat schalen en zo krijg je een beetje indruk hoe het beeld van je nieuwe macbook eruit zal zien.

Succces!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kan wel testen hoe bepaalde websites er uit zullen zien in een bepaalde resolutie, bijvoorbeeld 1280 x 800.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je weet wat je resolutie is op je aan te kopen apparaat met het 13 inch scherm dan kun je die resolutie uitproberen op je huidige laptop ( op mijn pc ( win7) onder configuratiescherm -> beeldscherm -> resoluties aanpassen ) Sccs.