Worden computers ooit slimmer dan de mens?

Met 'slimme computers' bedoelen we nog steeds computers die ingewikkelde berekeningen uit kunnen voeren. Maar zijn er al computers, of komen er nog computers, die écht slim zijn, dat wil zeggen dat ze zelf dingen kunnen bedenken....bijvoorbeeld zoiets leuks als E=Mc2 of zo....? Tot nu toe moet de mens dit soort dingen allemaal bedenken en zijn het nog steeds mensen die de computers maken....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Als je een computer ontwikkelt voor een specifieke taak, is het redelijk goed te doen deze beter/sneller/betrouwbaarder te krijgen dan mensen die dezelfde taak uitvoeren.

Als je meerdere van deze computers kunt combineren (en dat kan, met computers), zou je kunnen eindigen met een computer die elke taak beter/sneller/betrouwbaarder doet dan mensen.

Er is tot nog toe geen indicatie dat hier op korte termijn een grens in bereikt wordt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Middels genetische algoritmen kunnen computers inmiddels ook problemen oplossen op een manier die geen mens ooit bedacht zou hebben. Simpelweg door een programmatje of simulatiemodel te maken dat een probleem oplost, de computer hier kopies van te laten maken met lichte aanpassingen, kijken welke het beste werkt of werken, deze eruit pikken, en de stap herhalen. Een computer kan dit behoorlijk snel, en zal zo vaak optimalere resultaten boeken dan de mens kan bedenken.

Hiervan wordt al uitgebreid gebruik gemaakt voor dingen als aerodynamica en dergelijke. Maar waarom zou je zoiets niet voor elkaar kunnen krijgen met een AI?

Toegevoegd na 13 minuten:
Tot slot, als link: een robot die zichzelf leert bewegen. Een genetisch algoritme in werking, zeg maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik betwijfel of de computer slimmer dan de mens zal worden. De mens zal in elke machine die ze maakt een waarborg stoppen zodat de machine controleerbaar blijft door de mens. Alleen al om die reden zal de machine nooit slimmer worden.

Machines hebben altijd input nodig. De mens moet dus aangeven wat de machine moet doen, moet berekenen, moet bedenken. Aan de basis van antwoorden die een machine geeft ligt dus altijd de input van een mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het hierbovenstaande antwoord klopt, al zijn ze wel bezig kunstmatige intelligentie te creeeren. Nu moet je bedenken dat je brein bestaat uit miljoenen verbindingen, en het dus erg lastig is dit na te maken. En zelfs al zouden we dat uiteindelijk kunnen, moeten we zelf invoeren waar die verbindingen voor gebruikt kunnen worden. Uiteindelijk kan KI zichzelf onderhouden, misschien zelfs zichzelf door input van databases slimmer maken, maar gevoel zou zo'n systeem nooit krijgen, ook niet het besef dat het bestaat, en zeker geen overlevingsdrang. Dus wat je vaak in de film ziet zal nooit gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden kloppen niet voor de nabije toekomst. Er is geen reden om te denken, dat een computer het menselijk denkproces niet zou kunnen verslaan. Wereldkampioen schaken is al jaren een computer. De enige vraag is, brengt het op korte termijn geld op om zo’n computer te maken. Zo ja, dan staat hij er in no time. Er zijn geen internationale regel (zoals de regels van Asimov) om dat te voorkomen.
Lees het boekje De IJzeren Wil van Bas Haring er maar eens op na. Vrolijk en diepgaand.

Toegevoegd na 22 uur:
Als schaakcomputers niet overtuigen, dan het volgende voorbeeld: een passagiers vliegtuig kan op grote hoogte (rond de 13/14 km) miet door mensen worden gevlogen, maar dat moet via een automatische piloot. 'SLIM' is hier weer wat anders geïnterpreteerd, maar het geeft aan, dat er al veel zaken zijn, waarin een mens onderdoet voor een computer. Het woord CAPABEL is dan ook een beter woord in dit verband. Zeker is niet eens of een computer(robot) niet lekkerder kan zoenen dan een mens.
(Dit was een issue in de Foundation Triology van Asimov)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem is, dat jij de mens overschat. De meeste mensen doen het niet langzamer, maar ook fout of kunnen het helemaal niet. We zijn het overigens niet oneens met elkaar. Maar of er een apparaat is of komt hangt samen met kosten EN baten en niet met een van beide.
het zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mijne is dat al vanaf dat ik hem in huis heb gehaald, een stuk slimmer dan ik ooit zal worden.
Nee, een computer die helemaal zelfstandig zal opereren,zonder menselijke opdrachten,zie ik niet zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
doordat computers steeds meer gaan doen voor de mens ,
word de mens steeds dommer dus denk dat we al aardig op weg zijn haha .
groetjes manuela
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot nu toe is het vooral simpele dingen. Als voorbeeld een puzzeloplosser. Je geeft een puzzel in, de computer lost hem op. Dit lijkt intelligent, maar er is een persoon geweest die allemaal formules heeft ingegeven (via welke programmeertaal dan ook) waardoor dit werkt. Nu hoeft dit niet altijd helemaal zo te zijn. Kijk maar naar google translate, wanneer je zelf iets verbetert wordt het opgenomen in het algoritme. Volgens mij gaat een computer pas deze berekeningen zelf kunnen bedenken wanneer het iemand lukt om een brein te reconstrueren. Voordat we zo ver zijn moeten we het brein helemaal begrijpen, en dat is tot op de dag van vandaag nog niet gelukt.

Even buiten je vraag om, hieronder een site die citaten aanbiedt. Misschien kun je dit eens doorlezen. Ik vond het zelf even leuk toen ik aan het zoeken was naar informatie hierover.
http://www.liemerscollege.com/zoeken-computer-citaat.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit thema is voor de eerste keer naar voren gebracht in de film Space Odysee waar de computer met de naam HALL niet zich niet meer onderwerpt aan de bevelen van de astronouten en rebelleert. Nu het zal altijd een mens zijn die de software ontwikkelt. Tot vandaag is het menselijk brein één van de meest ingenieuse en ongekned materie in de wetenschap. De mens is nog altijd een x maal sneller en inventiever dan welke computer ooit ter wereld. Dus NEEN
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
N O O I T . . .

Alleen god maakte iets dat slimmer was dan het ZELF, de mens kan daar nooit aan tippen...

E=MC² is niet slim...