Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom krijg ik ineens andere aanhalingstekens tijdens het typen?

Tot vanochtend kreeg ik als ik typte deze aanhalingstekens te zien: “...” en nu als ik typ is het ineens "...". Eerst waren ze dus een beetje gebogen, en nu zijn ze recht.
Het is maar een klein verschil en geen groot probleem natuurlijk, maar ik vroeg me af hoe het kan?

Overigens werken al mijn andere toetsen gewoon normaal en staat mijn toetsenbord nog steeds ingesteld op Amerika (internationaal).

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie nu dat je het met het kleine lettertype hier op GoeieVraag nauwelijks ziet, maar in de tekstverwerker Word zie ik duidelijk verschil...De eerste loopt wat krom naar binnen toe en die tweede zijn gewoon recht naar beneden....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ik weet niet welke word versie je gebruikt, maar er is blijkbaar een vinkje uit. Hoe te herstellen:
Bij Word 2010, ga je in bestand/file naar opties, controle/proofing, klik autocorrecties/autocorrect aan, tabje autoformat/autoopmaak. Vink "straight quotes" with " smart quotes"/"vervang rechte aanhalingstekens door gekromde" aan.
Bij oudere versies moet je eerst naar Extra (staat in de balk) en dan naar Autocorrectie en dan hetzelfde als hiervoor.
En tada, ze zijn weer normaal.

Toegevoegd na 2 uur:
Je hebt gelijkt, ik geef geen volledig antwoord op de vraag. Zoals ik eerder aangaf was er blijkbaar een vinkje uit. Mogelijk is er een update geweest of door het aanslaan van bepaalde toetsencombinaties willen ook nog wel eens wijzigingen opleveren. Maar om exact te weten hoe het uit is gegaan is lasting te zeggen. Maar de oplossing:

In openoffice (ben van alle markten thuis) moet je naar Extra dan naar Opties voor Autocorrectie, dan de tab Typografische aanhalingstekens, daar kun je dan kiezen welk teken voor enkele en welk voor dubbele aanhalingstekens moet worden gebruikt. Deze instellingen worden alleen bij nieuwe tekst ingesteld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antoni
12 jaar geleden
Dit is wel een oplossing van het probleem, maar geen antwoord op de vraag "Waarom... ?". Ik ben, samen met de vraagstelster, benieuwd of je (ook) een verklaring hebt voor het mysterie... Hierbij toch alvast een + 1 voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mhm, ik kom er net achter dat ik geen 'echte' word heb maar OpenOffice. (Ik ben digibeet, dus wist dat toen ik vraag stelde niet haha, ziet er hetzelfde uit). Weet je toevallig ook hoe ik het daar oplos? Elk geval alvast super bedankt voor het antwoord :-) Naast dat ik net als Antoni wil weten waarom, zou ik ook blij zijn als ik het kan oplossen want ik vind die gekromde wel mooier dan de rechte haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mhm...Als ik onder Extra naar Opties voor AutoCorrectie ga heb ik geen tab 'Typografische aanhalingstekens'? :$
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing