Hoe kom ik van dat 'tikgeluid' af?

Steeds als ik op mijn laptop werk hoor ik af en toe een tikgluid wat te vergelijken is met het geluid van een ring op mijn raam (maar dan van mijn beeldscherm ting ting) Ik ervaar dit als hinderlijk. Wie weet een antwoord? Alvast bedankt.

Toegevoegd na 26 minuten:
Het geluid komt uit de speakers. Dit n.a.v. de eerste twee antwoorden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik heb een toevoeging geschreven bij mijn antwoord n.a.v. jouw toevoeging dat het geluid uit de speakers komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel

Het beste antwoord

Dit klinkt als een geluid uit je harde schijf. Daar zijn twee veel voorkomende redenen voor.

Is het een geluid dat heel regelmatig voorkomt (als het superstil is en je goed luistert)? Bijvoorbeeld precies één keer per seconde, of precies twee keer per seconde? Dan is het het geluid van de koppen van je harde schijf. Windows voert met dergelijke frequenties bepaalde lees- en schrijfakties uit waarvoor de koppen moeten worden verplaatst.

Is het een geluid dat juist heel af en toe voorkomt, vooral als je een tijdje niets doet, en dan steeds één keer? Dan is het ofwel je harde schijf die dan wordt uitgeschakeld om stroom te besparen, ofwel de koppen die dan worden geparkeerd op een plek waar ze niet snel beschadigd zullen raken als je laptop een oplawaai te verduren krijgt. Dit kan ook beide tegelijk gebeuren (harde schijf uitzetten en koppen parkeren).

Het uitschakelen van je harde schijf na een bepaalde tijd is zeker nuttig als je op je accu werkt - je accu gaat er veel langer van mee. Als je op netstroom werkt, hoeft dat uitschakelen niet. Gebeurt het toch, dan kun je dat bij je energie-instellingen aanpassen.

Het parkeren van de koppen op een veilige plek, waar ze niet meteen kapot zullen gaan als je laptop een fikse tik krijgt, is altijd nuttig. Een desktop is wat dat betreft veiliger, een laptop krijgt veel sneller een oplawaai.

Toegevoegd na 20 minuten:
N.a.v. je toevoeging dat het uit de speakers komt:

Zet in Windows eens alle geluiden uit. Laat je speakers zelf wel aanstaan. Blijf je de tik horen? Dan is er ergens een storing. Hoor je het geluid nu niet meer, dan veroorzaakt Windows het geluid.

Is het een geluid dat door Windows wordt gemaakt, dan kun je naar je geluidsinstellingen gaan, en bij elk "Event" kijken welk geluid aan dat event is gekoppeld. Je kunt al die geluiden laten afspelen. Als je hebt gevonden aan welk event het tikgeluid is gekoppeld, kun je het geluid voor dat ene event uitzetten.

Tip:
Probeer eens of het geluid is gekoppeld aan je muis. Vaak is Windows zo ingesteld dat je speakers ook een soort "klik"-geluid maken als je met je muis op een link klikt in Internet Explorer, of als je dubbelklikt op een map of een plaatje in de Windows Verkenner.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga e.e.a. proberen alvast een plusput en denk dat je `het Antwoord` hebt gegeven. Dit zou echt geweldig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord

Andere antwoorden (4)

Dat klinkt alsof je harde schijf op het punt staat te overlijden.. Dat kan nog een paar weken duren, maar kan ook een paar uur zijn.

Mijn advies: Direct alle back-ups maken die je nodig hebt, een nieuwe harde schijf bestellen en daarna vervangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb ook zon tik in mijn laptop. hij is redelijk nieuw dus lijkt mij dat het niet de HDD kan zijn. bij mij lijkt het geluid ook uit cd DVD-ROM drive te komen en en is iets doffer dan jou geluid. ik heb een samsung laptop.

ik ben benieuwd naar de reacties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben bang dat je harde schijf last heeft van het "parkeerprobleem". Als er geen activiteit is wil de schijf zijn koppen op een veilige plek op de schijf parkeren en energie besparen. Omdat Windows altijd wel weer iets voor de schijf te doen heeft wordt je schijf direct weer "wakker". Dit hoor je in de vorm van geklik.

Bij veel mensen kan het blijkbaar geen kwaad. Als je het niet wilt is het een kwestie van uitzoeken hoe je de drive parameters kunt zetten.
Suc6.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan ook zijn dat er een proggie op de achtergrond 'loopt'

ctr+alt+del dan kijken wat er loopt en evt. handmatig uitzetten tot de tik weg is

Toegevoegd na 4 minuten:
windows taakbeheer heet dan, kijken bij processen