Geeft een laptop met SSD mij veel voordeel of valt dit mee?

Goeiemiddag,

Onlangs is mijn laptop kapot gegaan en was daarbij ook niet meer te repareren. Mediamarkt heeft mij mijn geld volledig teruggeven, en ik beschik dus weer over 600 euro om aan een goede laptop te besteden. Mijn oog is op 2 laptops gevallen. Een Sony (Vaio) SVE1513H1E en een Samsung NP53OU3C-A09NL.

Een medewerker vertelde me dat in de Samsung Laptop een SSD zat, waardoor die eigenlijk beter is dan de Sony. Nou vind ik de Sony laptop qua uiterlijk en prijs ietsjes beter.

Mijn vraag is dus: is een SSD nou echt zo veel beter dan een normale harde schijf? Want ik zou het jammer vinden als ik ook nog gewoon 3 a 4 jaar met een normale harde schijf prima zou kunnen werken.

Mvg,

Tessa

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ja, een ssd geeft een enorme snelheidswinst aan een pc. Deze is bovendien stil omdat er geen bewegende delen in zitten. Overigens kun je in iedere pc een ssd zetten, maar als deze er al in zit is dat zeker een voordeel. Let wel op de capaciteit van de ssd, om lekker te kunnen werken zou ik minimaal 128GB aanbevelen. Op een kleinere ssd kunnen alleen je programma's en moet je data alsnog op een gewone harde schijf worden opgeslagen.
paulus811
10 jaar geleden
Een SSD kent vele voordelen. Een SSD is aanzienlijk sneller in vergelijking met een ‘normale’ HD. Met een SSD kan er zeer snel informatie worden gelezen- en geschreven. Dit is onder andere ideaal bij het gebruik van software waarbij veel RAM-geheugen is vereist. Hierbij moet je denken aan zware games, foto- en video bewerkingssoftware e.d. Daarnaast is een SSD in vergelijking met een HD kleiner, minder kwetsbaar en geruislozer.

Echter, een SSD kent ook nadelen. In vergelijking met een ‘normale’ HD kent de SSD een kortere levensduur, de geheugenchips in een SSD kunnen niet onbeperkt herschreven worden. Een SSD blijft stroom vragen, ook wanneer de computer uitgeschakeld is, dit is bij een HD niet het geval. Daarnaast ligt de prijs per gigabyte aanzienlijk hoger in vergelijking met een HD.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De voordelen van de ssd zijn dat deze sneller is, minder snel kapot gaat (beide aangezien er geen bewegende onderdelen inzitten).

Aangezien een ssd echter een beperkt aantal keer kan 'beschreven' worden en vrij duur is qua opslagcapaciteit ivm een klassieke harddisk is het vooral interessant om een ssd in te zetten als systeemschijf naast een klassieke harddisk die je voor dataopslag gebruikt.

Als de laptop met de ssd-schijf geen tweede harddisk bevat moet je daar wel rekening mee houden.

Om de ssd te 'sparen' zullen er ook enkele 'windowstaken' uitgeschakeld moeten worden. Er zijn echter programmaatjes die dat voor je doen.

Ook voor andere besturingssystemen zijn er voldoende ssdtips terug te vinden. Als je de laptop met de ssd kiest en er lang plezier van wilt hebben is het wel belangrijk dat je deze tips ook naleest en toepast!

Wil je een ssd goed laten presteren is het bovendien belangrijk er voldoende ruimte op vrij te houden. Ga dus eens na hoeveel data je vorige pc kwijt was op je harddisk en of deze op de ssd past. Als deze data meer dan de helft van de opslagcapaciteit van de ssd in beslag neemt zou ik overwegen voor de klassieke harddisk te gaan.

In dat geval kan je later alsnog opteren om deze te (laten) vervangen door een ssd of een hybride schijf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een SSD maakt je pc zeker zeer snel en maakt het opstarten en laden van gegevens sneller alleen als je echt een sony laptop wilt dan kan je die gewoon nemen en altijd nog daar een SSD in laten zetten maar ik geef Samsung als tip want samsung is 1 van de laptop's die het minst snel kapot gaan