Mag je een chatbox opnemen van een site en op youtube zetten?

Ik wil graag chat opnemen waar veel ruzies mag je gewoon het opnemen en op youtube zetten

Toegevoegd na 43 minuten:
De site heeft geen copyright vergat ik te zeggen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Neen.

Ook op die chat rust auteursrecht, je mag niet zomaar iets van anderen openbaar maken.

Toegevoegd na 25 minuten:
Wel of geen vermelding van copyright maakt niet uit, de auteur blijft eigenaar van zijn geschriften die jij niet zomaar elders mag gebruiken.

Met andere woorden, de site is geen eigenaar van de geschriften maar diegene die ze daarop plaatst.

Toegevoegd na 1 uur:
Even de juiste wetgeving opgezocht:

Artikel 10

1. Onder werken van letterkunde, wetenschap of kunst verstaat deze wet:

1°. boeken, brochures, nieuwsbladen, tijdschriften en alle andere geschriften;
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ookal dat de site geen copyright heeft?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelfs op de woorden die jij hier plaatst zit copyright. Op de site hoeft helemaal niet vermeld te staan dat er op de geschriften een copyright rust, dat is in de wet zo geregeld.
Jouw vraag heeft niets met auteursrecht te maken: dat recht heeft alleen betrekking op schep­pingen/crea­ties die in de wet ‘werken van letterkun­de, weten­schap of kunst’ worden genoemd (zie http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/22229/?pagkey=22229). En dus niet op b.v. de teksten die je op een chatsite zet.

Of je chatberichten mag opnemen en openbaar maken is afhankelijk van de situatie en van de beelden die je wilt opnemen. Wil je tekstchats of videochats met mensen in beeld brengen?

1. Veel chatsites geven in hun voorwaarden aan wat wel/niet mag. Zo heeft Solomio bepaald dat je de beelden niet openbaar mag maken (bron, art. 7.3/7.4).
2. Als gebruiker van een chatsite moet je meestal inloggen. De chatruimtes zijn dus min of meer ‘afgesloten’. Als gebruiker van zo’n site mag je ‘een zekere mate van privacy’ verwachten. Dat ligt anders bij chatsites met chats die voor iedereen openbaar zijn (zoals hier: http://ww.com/dilliecam). Maar ook daar zul je de voorwaarden moeten bekijken om te zien of je de beelden mag reproduceren.
3. Het is in elk geval niet toegestaan om mensen of persoonsnamen herkenbaar in beeld te brengen.
Pieter2011
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lees de wet is goed. Op elk geschrift rust het auteursrecht. Elk geschrift is namelijk een werk van letterkunde, dus ook elk woord dat op een chatsite of hier op GV wordt geplaatst. Gebruiken mag dus onder strikte voorwaarde (slechts een klein deel van de tekst en dan nog met bronvermelding) Artikel 10 1. Onder werken van letterkunde, wetenschap of kunst verstaat deze wet: 1°. boeken, brochures, nieuwsbladen, tijdschriften en alle andere geschriften;
Pieter2011
10 jaar geleden
Nee hoor, antwoorden en reacties die op deze website worden geplaatst vallen echt niet onder het auteursrecht. Volgens de Berner Conventie is een werk beschermd door het auteursrecht als het een 'literair of artistiek' werk is. Naar Nederlands recht moet je het kwalificeren als een werk van wetenschap, letterkunde of kunst. Mijn gebrabbel (en zelfs dat van jou) valt daar niet onder. Maar als ik een column of artikel schrijf, dan is het auteursrecht wél van toepassing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We hebben in Nederland te maken met de Nederlandse wetgeving, een uitvloeisel; van de Berner conventie en die gaat nog een stap verder: Daar staat duidelijk: alle andere geschriften Duidelijk moet toch zijn dat het gewone taalgebruik van ons op papier ook letterkunde is, of te wel de kunde om letters in een volgorde te plaatsen dat er een leesbaar geheel ontstaat, daar hoeft men geen letterkundige of wat dan ook voor te zijn. Betekend dus kort dat er op elk woord dat we ergens plaatsen onder het auteursrecht valt en dat auteursrecht niet alleen weg gelegd is voor iemand die ooit is een artikel schrijft.
Pieter2011
10 jaar geleden
Haha, telkens als het over het auteursrecht gaat, vliegen wij elkaar in de haren...! In het auteursrecht gaat het over 'werken'/'creaties' die 'origineel' c.q. 'onderscheidend' moeten zijn. Teksten in een dagboek, krant of tijdschrift, jaarverslag of de foto die je boven mijn naam ziet staan, voldoet aan dat criterium. Als ik een handleiding of column schrijf en die op een website zet, valt dat ook onder het auteursrecht, maar mijn teksten op deze website vallen niet onder de noemer 'werken' of 'creaties'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En hoezo vallen die niet onder werken of creatie? Deze zijn namelijk te vergelijken met de de vraag en antwoord artikelen in verschillende tijdschriften (Mona weet raad etc.) ook deze vallen onder het auteursrecht.
Pieter2011
10 jaar geleden
Daar gaat het om een commercieel blad met teksten die door betaalde redacteurs worden geredigeerd. Maar als op deze website de vraag wordt gesteld 'Mag mijn hond met dit warme weer in de zon liggen', dan rust er echt geen auteursrecht op die vraag of op het antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen wonder dat 'copy right' zo'n verwarrend en moeilijk onderwerp is. Het lijkt volgens mij dat zowel Theo als Pieter gelijk hebben als ik de bronnen in aanmerking neem. En toch hebben beiden een verschillende uitkomst. Dit onderwerp maakt dat ik me iets realiseer; iets wat ik geschreven heb is gebruikt door iemand anders, gewoon gecopieerd en geplakt op een andere pagina van een website. Geen naamvermeling, niet gevraagd. Het irriteerde me en ik ga er verder niets mee doen maar dat is dus wel degelijk een 'copy right' geval. Toch?
Pieter2011
10 jaar geleden
Als je die vraag aan mij stelt krijg je een ander antwoord dan wanneer Theodbn hem beantwoordt. Mijn invalshoek:
1. Van jouw eigen website mag niemand zonder jouw toestemming iets kopiëren en openbaar maken. Kopiëren voor eigen gebruik mag wel!
2. Wanneer je 'creatieve bijdragen' levert aan een website (b.v. in de vorm van berichten of artikelen), dan mag een ander die niet zomaar kopiëren.
3. Op een website als GV worden weliswaar teksten geschreven als antwoord op allerlei vragen, maar die hebben geen enkele waarde als literair of artistiek werk. Die mag je dus zó overnemen.
4. Op deze website vind je ook Voorwaarden en Spelregels. Daar hebben redacteuren (en waarschijnlijk ook juristen) tegen betaling aan gewerkt. Overnemen van dat soort teksten mag dus niet.
Pieter2011
10 jaar geleden
Ik zie net dat je ook een eigen website hebt. Leuk! Die teksten mag een ander dus niet zomaar overnemen. Vroeger heb ik jarenlang een blad gemaakt en sommige 'concullega's' namen mijn teksten over. Dan stuurde ik ze altijd een bedankbriefje ('Fijn dat je onze teksten zo waardeert en van onze diensten gebruik maakt'), plus een vette rekening voor redactionele werkzaamheden. Meestal snapten ze de boodschap direct...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Pieter, toch op deze site iets verder lezen: De (auteurs-)rechten met betrekking tot het format en de inhoud van deze website (de daarin opgenomen gegevens, afbeeldingen, geluiden, teksten en andere informatie) berusten uitsluitend bij Sanoma Digital en/of haar licentiegevers. De inhoud van deze website mag alleen worden gebruikt voor persoonlijk gebruik. Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Sanoma Digital is het onder meer niet toegestaan de inhoud van deze website, of enig onderdeel daarvan, door te sturen, te verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, behalve voor zover strikt noodzakelijk is voor het gebruiken van deze website. http://service.sanomamedia.nl/optiext/optiextension.dll?ID=s4rru2mTPXUtBPQTcsz0eM7j9OTDmqYSvcF8kP&sn=goeievraag&tld=nl&pub=2&type=cr
Pieter2011
10 jaar geleden
Ja, die passage ken ik wel. Eigenaren van websites doen er alles aan om zichzelf juridisch in te dekken. Maar Sanoma kan zich natuurlijk nooit het auteursrecht toe eigenen van beelden of teksten die door derden (jou en mij) zijn gemaakt. Die voorwaarde heeft dan ook voornamelijk betrekking op het format van de site en hun eigen teksten. Ruim een jaar geleden heb ik daarover al een vraag beantwoord: http://www.goeievraag.nl/vraag/goeievraag/printscreens-vragen-site-internet-zetten.334380
(Dat antwoord heb jij toen kennelijk gemist, want ik zie nergens je reactie of een min van je staan ;-).