Welke clustergrootte moet ik kiezen bij het formatteren van een harde schijf (NTFS)?

Ik wil een van mijn harde schijven formatteren, maar weet niet zo goed wat die clustergrootte nu eigenlijk is.
Kan iemand mij dit uitleggen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
38.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou dan moet het wel goed zijn. Het plaatje is echter wel mooi, vind je neit?

Het beste antwoord

Een hd slaat data op in sectors. De grootte van zo'n sector is standaard en is gelijk aan 512 Bytes, en is de kleinste hoeveelheid data met een eigen uniek adres.
Een cluster is een verzameling van sectors.

Veel hangt af van het bestandssysteem.

NTFS gebruikt bij hd's > 2Gb standaard een clustergrootte van 4K (= 8 sectors). Je kan ook manueel deze clustergrootte groter instellen, tot max 64K en min 512 Bytes.

Bij FAT ligt dit anders. Daar kan de clustergrootte tot 256K gaan, afhankelijk van de partitiegrootte.

Wat is de beste clustergrootte?

-Bij het minste verschil dat een file de clustergrootte overschrijdt, wordt de file mee opgeslagen in een extra cluster.
Dus een file van 4.1K wordt opgeslagen in 2 clusters.

-Simpel zou je dan zeggen, dan zet ik de clustergrootte op 512 Bytes.
--> op deze manier zal je wel minder fragmenteren, en efficienter de oplsagruimte gebruiken, maar er zullen meer disc accessess nodig zijn, wat de snelheid naar beneden haalt.

Je moet gewoon er gewoon een evenwicht in zoeken. Maar tegenwoordig zijn de hd's zo groot dat een iets te grote clustergrootte geen verschil gaat maken.
De standaard 4K lijkt mij ok.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je!

Andere antwoorden (5)

Hoe kleiner hoe beter, des te minder schijfruimte verlies je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is die cluster dan?
En wat is het merkbare effect van die keuze?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een cluster is een groep bits waar weggeschreven wordt. Wordt er iets weggeschreven maar niet alle bits worden gebruikt ben je die kwijt. Dus ik zet hem altijd op de kleinste mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, dus het is puur een opslagplaats voor troep, om het maar even zo simpel mogelijk te zeggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo ongeveer of software
Verander de aanbevolen clustersize van 4 kb niet.
Die is optimaal voor normaal gebruik bij de grote van jouw volume.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom dan?
AWM
14 jaar geleden
Bij een grotere size krijg je bij kleine files meer fragmentatie dan nodig is. Bovendien kun je nooit meer bestandscompressie toepassen als je een andere clustergrootte kiest.
AWM
14 jaar geleden
Volume=partitiegrootte, maar je moet het zeggen als ik te technisch word....
bij een kleinere clustergrootte wordt minder ruimte verspilt aan kleine bestanden, maar wordt de kans op fragmentatie van een groot bestand weer groter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het minste verschil dat een file de clustergrootte overschrijdt, wordt de file mee opgeslagen in een extra cluster.
Dus een file van 4.1K wordt opgeslagen in 2 clusters.

Simpel zou je dan zeggen, dan zet ik de clustergrootte op 512 Bytes.
Op deze manier zal je wel minder fragmenteren, en efficienter de oplsagruimte gebruiken, maar er zullen meer disc accessess nodig zijn, wat de snelheid naar beneden haalt.

Je moet er gewoon een evenwicht in zoeken. Maar tegenwoordig zijn de hd's zo groot dat een iets te grote clustergrootte geen verschil gaat maken.
De standaard 4K lijkt mij ok.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is woord voor woord precies hetzelfde als wat antwoordapparaat zei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou dan moet het wel goed zijn. Het plaatje is echter wel mooi, vind je neit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut. Mag je best trots op zijn!
Niets kiezen, gewoon standaard laten, dat doen ze niet voor niets, het is standaard optimaal... Alleen als je van te voren weet dat er alleen bestanden op komen te staan die heel klein zijn of heel groot zijn, zou ik het aanpassen, maar zeker als standaard gebruiker: afblijven...

De clustergrootte is het stuk geheugen dat hij standaard inleest als hij minimaal al iets inleest...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Daar klopt uiteraard weer helemaal niets van. De clustergrootte zegt helemaal niets over hoeveel 'hij' inleest, wie die 'hij' ook moge zijn. Het heeft alles te maken met de manier waarop data wordt weggeschreven op disk.