Pc blaast hard is dat schadelijk ?

Normaal hoor je hem haast niet maar als ik GTA iv ( grafisch alles hoogst ) ga spelen wel ook staan er nog een paar andere programma's open dan maar GTA stottert niet wel maakt de pc echt een hele hoop herrie is dat schadelijk ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Naarmate een processor meer werk moet verrichen, wordt ie warmer. Automatisch moet dan ook de ventilator voor de koeling harder werken. Dat is het geblaas wat je hoort. Dat kan op zich geen kwaad, zolang de temperatuur van de componenten maar binnen de marges blijft. Er zijn programma's die laten zien hoeveel werk de processor verricht (standaard ook in Windows op te vragen), maar ook wat de temperatuur is, hoe snel ventilatoren draaien etc. Soms ook als tool bijgeleverd door de fabrikant van de PC (of videokaart).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij mij (XP): CTR-alt-delte geeft het taakbeheerscherm, dan tab: prestaties
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor fan, temperatuur etc gebruik ik software "PC alert 4" van MSI, maar weet niet of het ook werkt op niet-MSI moederborden

Andere antwoorden (2)

Nee dat betekent dat je pc hard aan het werk is en alles prima functioneert. Je haalt er uit wat er in zit.
Als je wilt weten wat je inwendige temperatuur is kun je Speccy dat laten doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je CPU/videokaart moet er dan behoorlijk aan trekken en dat creëert flink veel warmte
je fan gaat dan harder draaien om de warmte kwijt te raken
als je de luchtuitlaten niet goed open hebt of zeg maar in een te nauwe ruimte als ene kast of zo dan zou dat een probleem kunnen worden,
als je pc te heet wordt dan zou hij vanzelf moeten uitschakelen door de beveiliging in bios, deze kun je eventueel soms een tikkie hoger zetten mocht hij een paar keer uitvallen (de beveiliging staat meestal iets te strak dus mag wat hoger (zoek goed advies op internet)
maar zet deze nooit helemaal uit
anders brandt je pc echt door
tja en natuurlijk veel video zware bewerking veel "slijtage"

Het enige wat je kan doen is betere, zeg maar stillere ventilators en koelribben inbouwen of een betere videokaart kopen(als het geen laptop is )

maar je kan beter niet te lang spelen op het allerhoogst haalbare op video gebied

een goeie temp monitor kan je wel gebruiken om je temp te moniteren

vaak ziet er wel een tempmonitor op de driver cd van je moederbord en of videokaart ?
capthavoc