Laptop of desktop?

Zit in mijn examenjaar en áls ik slaag krijg ik een nieuwe PC. Heb nu een laptop, ze gaan (bij mij) meestal maar 2 jaar mee omdat ik ze een beetje verwaarloos. Nu zit ik te twijfelen over een laptop of desktop nemen. Een laptop is veel handiger, maar een desktop gaat langer mee. Welk van de twee hebben jullie zelf, en welke vinden jullie beter/handiger?

Toegevoegd na 2 uur:
* Met verwaarlozen bedoel ik: m'n laptop uren lang aanlaten, muziek op z'n aller hardst (kan geen muziek meer luisteren zonder oordopjes omdat de 'dinges' kapot is), voldingesen met van die programma's die ik alleen in de vakanties gebruik als ik me verveel, 'overbelasten' met MIJN foto's en ik laat regelmatig drinken vallen over m'n toetsenbord (doe ik niet expres).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De levensduur van een PC is ongeveer 10 jaar, echter is dit sterk afhankelijk van de gebruiker. Ik heb zelf een ICT opleiding gevolgd. Mijn laptop die ik destijds heb aangeschaft werkt nog steeds naar behoren. Maar dit heeft wel wat discipline vereist. Namelijk; accu eruit wanneer de stroomkabel erin zit, geen rare programma's installeren, niet eten drinken boven je laptop, vervoeren in een laptop tas en op zijn tijd opnieuw installeren. Ik heb tot nog toe enkel de muis moeten vervangen.

Gekeken hoe jij de laptop behandeld zal je pc het niet heel veel langer volhouden. Toetsenbord van de pc is nog steeds gevoelig voor vloeistoffen, volgooien met programma's zal hem ook vertragen en met de muziek voluit begeven de boxen het ook (of je oren.. ;-) ). Dus misschien is het verstandig je pc-rituelen eens aan te passen alvorens een nieuwe te kopen/krijgen, dit zal de levensduur aanzienlijk verlengen.

Als je nu in je examenjaar zit, dan zal je hem voor je vervolg studie ook nog vaak nodig hebben en dan is een laptop zeer handig. In jou situatie zou ik echter niet de nieuwste van de nieuwste nemen maar een goeie tweedehands of eentje met een leuke aanbieding (al die nieuwtjes zijn 9 op de 10 keer toch overbodige luxe). Want over 2 jaar moet je waarschijnlijk toch weer een nieuwe kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

ik heb een laptop.. toen ik hem kocht wist ik eigenlijk niet dat ze maar max 5 -6j meegaan!

Ik zou nu een desktop nemen.. het is in prijs kwaliteit veel beter natuurlijk!

Moet je je veel verplaatsen? want in dat geval is een laptop beter.. je kan best bekijken voor welke functie hij gaat dienen.. als het vooral thuis-werk is.. dan zou ik zeker die desktop nemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals je zelf al aangeeft: ga je voor gemak en draagbaarheid kies je voor een laptop, is duurzaamheid belangrijker voor je dan zou je moeten kiezen voor een desktop omdat de meeste laptops niet erg lang mee gaan bij intensief gebruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je het kan veroorloven een apple laptop. 2e keuze een apple desktop. 3e keuze een gewone desktop. Deze zijn prijs/kwaliteits verhouding meer waard dan eeb laptop van hetzelfde merk.

Toegevoegd na 44 seconden:
Sony is na apple een aanrader.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een desktop en m’n volgende wordt dat ook. Laptops zijn vast handig voor mensen die hun werk altijd bij zich willen hebben, maar ik vind dat je voor die draagbaarheid ruggebrekend veel betaalt aan micro-gemier met prutskleine knopjes, piefjes en stekkertjes. Plus de fragiliteit die dat met zich meebrengt: doe mij maar groot en degelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je al zegt dat je laptop verwaarloost lijk je me een type chaot,.... zoals ik.
Dan lijkt me een desktop stukken beter, vaste plek ,vaste tijden en niet zo willekeurig je laptop te pas en te onpas
geruiken je hele zooi meeslepen. snoeren trafo,s etc etc
het brengt wat structuur lijkt me.
je kan tenminste zeggen dat zoek ik wel op als ik thuis ben.
scheel je heel veel tijd
wellicht een plan om je lappie nu maar te ruilen kan je je nog beter op het examen voorbereiden ook

succes
capthavoc
14 jaar geleden
Je zit in je eindexamenjaar? Volgend jaar studeren dus? Dan zou ik gaan voor een laptop. Niets fijner dan werken op je eigen laptop in de bibliotheek, of met een werkgroepje bezig zijn en tegelijkertijd dingen kunnen uitzoeken op een laptop. Bij veel studies kan hij zeker van pas komen.

Wanneer je er van overtuigd bent dat je je laptop weinig tot niet mee gaat nemen, kan je kiezen voor een desktop. Voordeel t.o.v. een laptop is dat je op een desktop beter computerspellen kan spelen. Moderne laptops kunnen ook goed video's afspelen, maar in vergelijking tot een goed beeldscherm bij een desktop is ook het video kijken op een laptop minder fijn. Voor de rest kan je vrijwel alles zowel op een laptop als op een desktop: tekst verwerken, muziek luisteren, internetten: noem het maar op.

Hou er rekening mee dat ALLE computers in principe 3 tot 5 jaar hooguit meegaan, daarna zijn ze technisch verouderd. Dit betekend dat ze het nog prima doen, maar dat de technologie de computer heeft ingehaald. Nieuwe software kan dus niet meer op de computer geïnstalleerd worden bijvoorbeeld, en nieuwe aansluitingen zitten nog niet in de oude computer (denk aan zoals we nu USB hebben). Daarom is het verstandig om jaarlijks +/- €200,- te sparen, zodat je zonder problemen een nieuwe computer kan kopen wanneer het nodig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een laptop. Sowieso gaat een computer maar een paar jaar mee. En een laptop is gewoon veel handiger omdat je die mee kunt nemen en hij thuis ook nog een minder plek in neemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is geheel afhankelijk van waar je je computer ook voor gaat gebruiken. Een desktop gaat inderdaad vaak langer mee dan een laptop, maar een laptop is daarentegen dan weer draagbaar.

Als je in de toekomst van plan bent zware programma's te draaien, misschien zelfs wat veeleisende games te gaan spelen, dan raad ik een desktop aan. Deze zijn hier veel beter voor geschikt. Mocht je niet echt grote capaciteiten nodig hebben, gaan dan voor de laptop.

Ikzelf werk op een desktop, maar ik ben dan ook een veeleisende gebruiker. Ik draai regelmatig programma's die alles vragen van mijn processor en videokaart. Ik heb dan ook bijvoorbeeld twee tft schermpjes staan en mijn tv van 81 cm hangt er ook nogal eens aan vast. Photoshop wordt regelmatig gebruikt evenals video editing software. Als ik echter al deze dingen niet nodig had, had ik ook een laptop! Ik heb er dan ook gewoon een netbook naast, voor als ik af en toe wat mee moet nemen of ergens draadloos wil internetten.

Conclusie: Verwacht je geen grote dingen van je computer? Ga dan voor de laptop en wees er wat zuiniger op!