Waarom is het zo slecht voor een windows server (2003) als de stroom ineens uitvalt?

Wat zijn ook de belangrijkste overwegingen om een UPS te nemen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Het is niet per se slecht voor de computer, behalve dan dat het een corrupt besturingssysteem kan veroorzaken als de computer niet goed wordt afgesloten. Een server is bedoeld om altijd te draaien en altijd bereikbaar te zijn voor bijvoorbeeld het hosten van een site, als de stroom dan uitvalt is de site ook gelijk down. Daarom gebruik je een UPS om zeker te zijn dat je ook zonder netstroom je server kunt gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je harde schijven zijn er niet z'n fan van plotselinge stroom uitval. Dit kan een corrupt bestandssysteem veroorzaken. Wat tevens ook de levensduur van je harde schijf aanzienlijk verkort.

Bovenstaande kan dus ook leiden tot een brak en instabiel besturingssysteem.

Een reden om een UPS aan te schaffen is dat je server op het moment dat de netstroom uitvalt je UPS het overneemt, en op dat moment een onderbreking voorkomt van de stroom.

Als je professioneel bezig bent is het sowieso aan te raden om Windows Server 2003 in RAID-1 opstelling te draaien. ( 2 harde schijven waar waarbij op beide schijven identieke data staat. Faalt HD1 kan HD2 het overnemen en vice versa , zonder onderbreking.)

Zie bron voor de verschillende RAID opstellingen.