Hoe zorg ik ervoor dat mijn laptop niet meer overhit raakt?

Ik heb een HP G62 laptop en heb hem in maart 2011 gekocht. Ik merk al een tijdje (voornamelijk als ik muziek luister of films kijk) dat de onderkant van mijn laptop erg heet wordt. Na een paar minuten valt hij dan ineens uit en kan ik hem na ongeveer een kwartiertje weer opstarten.
Ik merk ook dat als ik mijn laptop op bed zet of op schoot dat hij sneller uitvalt, maar zodra ik hem op een bureau zet (weliswaar met een boek eronder) dat ie nog steeds heet wordt, maar dat de 'hete lucht' wegkan en daardoor niet meer uitvalt.

Nu vroeg ik me af of er iets kapot is in mijn laptop (bijv. Een filter ofzo?) of dat het gewoon ligt aan waar de laptop zich bevindt (bed of bureau?)

Ik ben een meisje van 15, dus weet verder niet zo veel van de werking van mijn laptop haha, alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Desktopcomputers (losse computer, losse monitor, los keyboard) hebben vaak één of meerdere ventilators om te koelen (je hoort deze vaak ook flink blazen) Door de grootte van desktopcomputers kunnen hier ook grote ventilators in. Omdat laptops veel compacter zijn zitten hier ook minder grote/effectieve ventilators in, en kunnen hierdoor dus ook minder goed koelen.

De hitte moet wel weg kunnen. Dit lukt beter op een 'hard' oppervlak dan op bv een kussen of dekbed (Dit heeft te maken met warmtegeleiding, een dekbed is immers gemaakt om warmte vast te houden.)
Laptops kunnen zelfs gevaarlijk heet worden. I.v.m. brandgevaar is het dan ook af te raden deze op je bed/bank neer te zetten (Branden ontstaan hier steeds vaker door heb ik gehoord van een bevriende brandweerman).

Ik denk dus niet dat er iets mis is met jouw laptop. Het is een algemeen probleem. Een laptopkoeler bied hier uitkomst (wanneer je de laptop >5uur aan hebt staan). Maar bij 'normaal' gebruik is inderdaad een groot boek, of kunststof standaard al voldoende.

Ik hoop dat je vraag hiermee beantwoord is. Groet RedSquare.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Misschien een laptopkoeler aanschaffen, is een ding met 2 propellers en daar leg je je laptop op
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer je laptop aan de onderzijde gekoeld wordt en je zet je laptop op schoot of op bed, dan kan de koeling de restwarmte niet kwijt. Het resultaat daarvan is dat het apparaat warme lucht gaat happen en oververhit raakt en uitvalt. Je zegt daarnaast dat hij ook erg warm wordt wanneer hij op een vlak oppervlakte staat. In dat geval kun je, zoals hierboven ook al gesuggereerd wordt, het best een koeler aanschaffen. Deze zijn voorzien van ventilatoren die de laptop ondersteunen met koelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt proberen om het koeler schoon te maken (zie bron). Deze raakt vaak verstopt door stof.
Als dit niet helpt kan je nog een externe laptop koeler aanschaffen